Radio Moreenin sähkeet 10.10.2018 kello 16

Tampereen yliopisto on saanut käräjäoikeudessa tuomion naispuolisen hakijan syrjimisestä. Pirkanmaan käräjäoikeuden mukaan yliopisto rikkoi lakia vuonna 2016 neurologian professorin valinnassa, josta se joutuu maksamaan 60 000 euron hyvityksen naiselle. Tehtävään valittiin miespuolinen hakija, vaikka ehdolla olisi ollut pätevämpi naishakija. Käräjäoikeuden mukaan valitsijoihin kuuluvan professorin maininnat äitiyslomista olivat syrjiviä, ja hakijan opetusansioita oli jäänyt virheellisesti kirjaamatta.

***

Pirkanmaalla järjestettävään suun terveydenhuollon kokeiluun pääsi tänään viisisataa ihmistä lisää. Ensimmäisen kerran kesällä järjestetyssä kokeilussa pääsee yksityiselle hammaslääkärille julkisen hinnalla. Paikkoja suosittuun kokeiluun sai varata puhelimitse ja netissä. Tampereen ja Oriveden lähes 400 paikkaa täyttyivät alle kymmenessä minuutissa, mutta esimerkiksi Vesilahdelle oli jäljellä aikoja vielä puoli kahden aikaan. Huomenna kello yhdeltä on jaossa vielä toiset viisisataa paikkaa.

***

Helsingin yliopiston tutkimuksen mukaan työkyvyttömyys työuran alkuvaiheessa ennustaa työkyvyttömyyttä myös myöhemmin uralla. Tutkimuksessa selvisi myös, että sairauspoissaoloja kertyy heille, joilla on epäterveellisiä elämäntapoja. Tampereen kaupungin työhyvinvointipäällikkö Sami Uusitalon mielestä erot pärjäämisessä ovat kasvaneet. Työtehtävät ovat ajan saatossa muuttuneet, eikä kaikilla ole samanlaisia valmiuksia esimerkiksi tietojärjestelmien käyttämiseen.

***

Liha- ja ruokayhtiö HK Scan irtisanoo yhteensä 165 työntekijää, kun yhtiö sai kesäkuussa alkaneet yt-neuvottelunsa tänään päätökseen. Irtisanomiset koskevat tuotannon ja logistiikan työntekijöitä Vantaan, Forssan, Mikkelin, Paimion ja Outokummun yksiköissä. Lisäksi samoissa yksiköissä varaudutaan kausittaisiin lomautuksiin. HK Scan arvioi saavuttavansa toimilla noin seitsemän miljoonan euron vuotuiset säästöt.

***

Euroopan unionin korkea edustaja Federica Mogherini luennoi ja sai kunniatohtorin arvonimen tänään Tampereen yliopistolla. EU:n ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan asiantuntija Mogherini kertoi luennollaan unioinin roolista rauhan edistämisessä.