Pirjo Metiäinen on lähettänyt ja saanut yli 2000 korttia.

Kansainvälinen korttirinki ihastuttaa – Suomalaiset ovat väkilukuun suhteutettuna aktiivisimpia korttien lähettäjiä

Postcrossing-harrastajat, tuttavallisemmin postcrossaajat, lähettävät ja vastaanottavat postikortteja ympäri maailmaa. Korttiringin jäseniä on Suomessa yli 21 000, mutta silti harrastus on edelleen melko tuntematon.

Kansainvälinen korttiyhteisö toimii englanniksi postcrossing-sivuston kautta. Aluksi postcrossaajat luovat itselleen profiilin, jossa voi esimerkiksi kertoa itsestään lyhyesti ja toivoa tiettyjen aihepiirien kortteja. Toiveita voi esittää laidasta laitaan myös korttien kääntöpuolen suhteen: jotkut haluavat kuulla outoja tapoja, toiset kiinnostuvat kirjavinkeistä, ja osa taas keräilee sanoja käännöksineen mahdollisimman monella kielellä.

Pirjo Metiäinen on harrastanut postcrossingia lähes kahdeksan vuotta. Postcrossaamisessa parasta on hänen mukaansa se, miten paljon kortit tuovat piristystä arkeen.

– Kyllähän se on aivan ihanaa, kun menee postilaatikolle, ja siellä on nippu kortteja. On aina yhtä mielenkiintoista katsoa, mistä kaukaa kortit on lähetetty ja mitä niihin on kirjoitettu.

Metiäinen keräilee esimerkiksi papukaija-, ankka- ja joulukortteja. Toiveiden mukaisten korttien lisäksi hymyn huulille tuovat harvinaisuudet maista, joissa postcrossaajia ei ole paljon.

– Olen sekä lähettänyt että saanut yli 2000 korttia. Harvinaisimmat korttini ovat tulleet Bangladeshista, Israelista, Keniasta ja Bosnia-Hertsegovinasta, Metiäinen luettelee.

Postcrossing-kortteja saa englannin lisäksi kirjoittaa muillakin osaamillaan kielillä, kunhan kieli on vastaanottajan kanssa yhteinen. Harrastus onkin loistava tapa treenata muuten vähemmälle käytölle jäävää kieltä, kuten vaikkapa saksaa tai espanjaa. Vähäiselläkin kielitaidolla kuitenkin pärjää ja tulee ymmärretyksi.

Postcrossing sopii kaikille

Tyypillistä postcrossaajaa ei ole olemassa. Postcrossing-harrastajia löytyy lapsista vanhuksiin, ja yksittäisten ihmisten lisäksi korttirinkiin kuuluu monenlaisia yhteisöjä perheistä koululuokkiin. Metiäinen kertoo mukana olevan jopa lemmikkieläimiä.

– Yksi maailman suosituimmista postcrossaajista on kissa. Itsekin olen lähettänyt kortteja yksittäisten ihmisten lisäksi muun muassa eräälle hääparille ja yhteen kahvilaan.

Postcrossaajat ovat keräilijöitä, maailmanmatkaajia, uutta kieltä opiskelevia; vanhuksia, jotka kaipaavat piristystä elämäänsä – ja kaikkea siltä väliltä. Korttirinki on edullinen ja monipuolinen harrastus, jossa voi oppia paljon uutta.

– Sehän tässä postcrossingissa on niin kivaa, että tästä voi tehdä oman näköisensä harrastuksen. Kortteja voi lähettää paljon tai vähän tai olla välillä lähettämättäkin. Ei tule kyllä mieleen ihmistä, kenelle tämä ei sopisi, tiivistää Metiäinen.