Radio Moreenin sähkeet 5.10.2018 kello 15.

Nobelin rauhanpalkinto on jaettu tänään. Palkinto myönnettiin irakilais-aktivisti Nadia Muradille ja kongolaislääkäri Denis Mukwegelle. Molemmat palkinnonsaajat ovat työskennelleet seksuaalista väkivaltaa kärsineiden hyväksi. Murad joutui vuonna 2014 Isisin seksiorjaksi, ja on vapautumisensa jälkeen puhunut avoimesti kärsimyksistään. Mukwege on toiminut vuosikymmenten ajan lääkärinä maailman kriisialueilla. Tänä vuonna palkinnonsaajaksi oli ehdolla 331 henkilöä tai järjestöä.

***

Uuteen Tampereen yliopistoon nimitettiin eilen kaksi dekaania. Nimityksiä on tehty nyt yhteensä kuusi. Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnan dekaaniksi nimitettiin Martti Kauranen ja rakennetun ympäristön tiedekunnan dekaaniksi Antti Lönnqvist. Nimitykset teki siirtymäkauden hallitus rehtori Mari Wallsin esityksestä. Dekaaninimityksiä on tehty nyt yhteensä kuusi. Viisi heistä on miehiä ja yksi nainen.

***

Pirkanmaalaisen huumeliigan tutkinta laajenee. Poliisilla on jutussa kaksi uutta epäiltyä. Aiemmin poliisi epäili kokaiinin myymisestä 23 henkilöä. Suurin osa epäillyistä on Tampereen ja Pirkanmaan alueilta. Vyyhdin epäillyt päätekijät ovat vangittuina. Poliisi epäilee huumeringin jäseniä huumausainerikoksesta, törkeästä rahanpesusta ja ammattimaisesta kätkemisestä. Juttu etenee syyttäjälle marraskuussa.

***

Tampereen Nekalan koulussa kärsitään sisäilmaongelmista. Esikoululaiset joutuvat pysymään sisäilmaongelmaisessa koulutalossa ainakin vuoden loppuun saakka. Opetustila kuitenkin siirretään sellaiseen osaan rakennusta, jossa kukaan ei ole oirehtinut. Monet esikoululaisten vanhemmat ovat toivoneet. että lapset saisivat jäädä vanhaan koulurakennukseen. Kahden vuoden kuluttua esikoululaisten on tarkoitus siirtyä uuteen Mustametsän päiväkotiin.

***

Eläinten sosiaalisen median tilit keräävät suosiota. Eläintilien suosioon vaikuttaa tunteisiin vetoavuus. Esimerkiksi suomalaisella Seppo-koiralla on reilut 30 000 seuraajaa. Lemmikkinsä puolesta somettaminen ei kuitenkaan ole ongelmallista ja siihen liittyy joskus lemmikin inhimillistämistä. Inhimillistäminen ilmenee esimerkiksi lemmikin käytöksen väärinymmärtämisenä.