Radio Moreenin sähkeet 4.10.2018 klo 16

Tästä syksystä lähtien kaikilla alle 7-vuotiailla on oikeus maksuttomaan influenssarokotukseen. Aiemmin rokote on ollut ilmainen vain alle kolmevuotiaille lapsille. Pirkanmaalla influenssarokotukset ovat alkamassa Tampereen ja Oriveden neuvoloissa. Kouluterveydenhuollossa rokotetaan ne kuusivuotiaat, jotka jo käyvät koulua. Maksuttoman influenssarokotteen laajentaminen kaikkiin alle seitsemänvuotiaisiin lapsiin on osa kansallista rokotusohjelmaa.

***

SDP on noussut suurimmaksi puolueeksi lähes 30 prosentin kannatuksellaan. Asiasta kertoo Ylen teettämä kysely. Erityisesti naiset ja työväestö ovat siirtyneet puolueen kannattajiksi. Kokoomuksen ja keskustan kannatus on edelleen laskussa. Myös vihreiden suosio on laskenut prosenttiyksikön viimeisen kuukauden aikana. Taloustutkimuksen tutkimusjohtajan Tuomo Turjan mukaan vihreiden alamäki johtuu puheenjohtaja Touko Aallon poissaolosta. Aalto jäi syyskuussa sairaslomalle uupumuksen takia.

***

Opiskelijoiden asumisen tuen määrä on noussut keskimäärin yli 60 eurolla, kertoo Kela. Viime vuoden asumistukiuudistuksen jälkeen asumistukea saavien opiskelijoiden määrä on vähentynyt. Tukea maksetaan kuitenkin keskimäärin enemmän kuin aiemmin. Kelan mukaan opiskelijoiden asumismenot ovat kasvaneet. Opiskelijat siirtyivät viime vuonna yleisen asumistuen piiriin, jolloin opintotuen asumislisä poistui.

***

Joukkueurheilulajien suosio kasvaa Suomessa. Asia ilmenee Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU:n tilastosta. Harrastetuimmat lajit lisenssi -ja pelipassimäärissä mitattuina ovat jalkapallo, jääkiekko ja salibandy. Yksilölajeista suosituin on yleisurheilu. Yhdeksän harrastetuimman lajin joukosta peräti kuusi on joukkuelajeja. Kihun asiantuntijan Jari Lämsän mukaan joukkueurheilun suosioon vaikuttavat esimerkiksi ystävien läsnäolo ja pelilliset harjoitukset.

***

Tänään vietetään eläinten päivää. Samalla alkaa eläinten viikko, jonka teemana on tänä vuonna lemmikkieläimen vastuullinen hankinta. Suomen eläinsuojeluyhdistysten liitto tuottaa teemasta materiaalia kansalaisille ja päättäjille. Viikko kestää ensi viikon keskiviikkoon asti. Eläinten päivää on vietetty Suomessa vuodesta 1909.