Radio Moreenin sähkeet 3.10.2018 klo 16

Turun yliopiston Feeniks-kirjasto on suljettu tämän päivän ajaksi uhkaavaksi koetun viestin takia. Jodel-viestintäsovelluksessa oli julkaistu kirjoitus, jonka mukaan kirjaston lukusalissa saattaisi tapahtua keskiviikon aikana jotain. Yliopisto tulkitsi viestin mahdollisesti väkivallalla uhkaavaksi, minkä vuoksi kirjasto pidetään päivän ajan suljettuna. Poliisi selvittää tapausta.

***

Eduskunta on hyväksynyt täysistunnossa tiedustelulain muutoksen kiireellisenä. Viestisalaisuutta koskevan perustuslain muutoksen puolesta äänestä lähes 180 kansanedustajaa. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä vastusti muutosta. Nopeutettu perustuslain muutos vaati tuekseen viiden kuudesosan äänienemmistön eduskunnasta. Kiireelliseksi julistaminen tarkoittaa, että uudet tiedustelulait voidaan säätää vielä tällä vaalikaudella.

***

Tampere-talo aloittaa anniskelun katsomoihin konserteissa. Anniskelukatsomot otetaan käyttöön Tampere-talon kevään konserteissa. Ne ovat kiellettyjä alle 18-vuotiailta. Kaikki anniskelumyynti tapahtuu edelleen vain talon aulatiloissa, joista asiakas voi viedä katsomoon väliajalla tai ennen näytöstä ostamansa juoman. Tampere-talon liiketoimintapäällikön Mika Nevalaisen mukaan asiakkaat ovat toivoneet salianniskelua pitkään.

***

EU:n ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja Federica Mogherini vierailee Tampereen yliopistossa ensi keskiviikkona. Italialainen Mogherini sai Tampereen yliopiston kunniatohtorin arvon poissaolevana elokuussa. Hän saa nyt muodollisesti kunniatohtorin arvon ja sen tunnuksina tohtorinhatun sekä miekan. Mogherini myös luennoi yleisölle avoimessa tilaisuudessa.

***

Indonesiassa maanjäristyksen ja tsunamin uhriluku kasvaa. Viime perjantaina Sulawesin saarella tapahtunut 7,5 richterin maanjäristys ja sen aiheuttama tsunami ovat vaatineet ainakin yli 1 400 ihmisen hengen. Vakavasti loukkaantuneita on yli 2 500. Viranomaisten mukaan uhriluku tulee kasvamaan huomattavasti, sillä pelastajat eivät ole vieläkään päässeet kaikille tuhoalueille.