Linjasto eteni Juveneksen Yliopiston ravintolassa normaaliin malliin lakosta huolimatta. Ravintolapäälikkö Tuija Anttilan mukaan työnseisaus lisäsi keskiviikon asiakasmäärää selvästi. (Kuva: Jenna Lempinen)

Keskiviikon lakko ei häiritse opiskelijaravintoloita – vaikutukset jopa positiiviset

Työnseisauksesta aiheutuvat haitat Tampereen yliopistolla ovat vähäiset. Keskustakampuksen ravintolat ovat hyvissä ajoin varautuneet työnseisauksesta mahdollisesti aiheutuviin tavarantoimitusongelmiin.

Keskiviikon lakon vaikutukset Tampereen yliopiston ravintoloihin jäävät pieniksi. Opiskelijaravintolat toimivat keskiviikkona tavalliseen malliin, ja lakon vaikutukset olivat jopa positiivisen puolella.

– Asiakasmäärät ovat olleet aika paljon isompia. Joku naapureista on varmaan kiinni, kertoo ravintolapäällikkö Tuija Anttila Juveneksen Yliopiston ravintolasta.

Sähköliitto ja elintarvikealan työntekijöitä edustava SEL käynnistivät keskiviikkona lakon 15 suurimmalla elintarvikealan teollisuustyöpaikalla. Lakko koskee yli 4 500 elintarvikealan työntekijää muun muassa Atrian, HKScanin ja Saarioisten tuotantolaitoksilla. Tavarantoimitukseen lakosta aiheutuvat ongelmat eivät kuitenkaan tule näkymään ravintola-asiakkaille asti.

– Yrityksestä ohjattiin ottamaan tavaroita varastoon. Meillä on ollut oikeastaan koko loppuviikon tavarat sisässä jo eilisestä asti, Anttila kertoo.

Fazerin Minerva-ravintolan vuoropäällikön Irina Kuoppamäen mukaan joidenkin tuotteiden saaminen on ollut haasteellisempaa.

– Olemme kuitenkin osanneet katsoa tulevaisuuteen ja varautua tilanteeseen.

Palvelualojen ammattiliiton lakon alaisuuteen kuuluvat henkilöstöravintoloiden työntekijät. Opiskelijaravintoloiden työntekijöihin keskiviikon lakolla ei ole kuitenkaan ollut vaikutusta.

Päivän lakon julistaneet ammattiliitot vastustavat hallituksen valmistelemaa lakiesitystä irtisanomisen helpottamisesta pienyrityksissä. Tiistaina hallitus ilmoitti lain rajaamisesta koskemaan enintään kymmenen hengen yrityksiä, mutta liitoista lievennys ei ollut riittävä.

Työnseisauksessa ovat ammattiliitoista mukana SAK:hon kuuluvat Teollisuusliitto, Palvelualojen ammattiliitto ja Sähköliitto.