Radio Moreenin sähkeet 28.9.2018 klo 15

Helsingin Sanomain säätiö on myöntänyt Tampereen yliopistolle rahoituksen journalismin tutkimukseen. Immersiivistä journalismia koskeva tutkimushanke sai säätiöltä 120 000 euron apurahan. Dosentti Ari Heinosen johtamassa hankkeessa tutkitaan, kuinka keinotodellisuuden teknologiat luovat käyttäjissä tunnetiloja. Hankkeessa pohditaan myös immersiivisen journalismin suhdetta etiikkaan sisältöjen, yleisöjen ja toimittajien näkökulmista. Hanke on Tampereen ja Jyväskylän yliopistojen yhteinen.

***

Tampereella vietetään tänään tutkijoiden yötä. Tapahtuman tavoitteena on tehdä tiedettä tutuksi suurelle yleisölle. Tutkijoiden yö järjestetään yhtä aikaa noin 300 kaupungissa ympäri Eurooppaa. Tapahtuman pääpaikkana toimii Tampereella kauppakeskus Ratina. Muita tapahtumapaikkoja ovat museokeskus Vapriikki ja Lastenkulttuurikeskus Rulla. Illan huipentaa Science Slam –kilpailu Pakkahuoneen Klubilla. Tutkijoiden yön tapahtumat ovat kaikille avoimia ja ilmaisia.

***

Tampereen raitiovaunujen väreistä äänestetään viikonloppuna Tampereen päivän yhteydessä. Tamperelaiset saavat äänestää kahdesta vaihtoehdosta, jotka ovat punainen ja sininen. Äänestää voi verkossa lauantaista sunnuntaihin sekä äänestyspaikoissa kaupungin eri ratikkapisteillä. Niitä ovat kauppakeskus Duo, Lielahtikeskus ja Keskustori. Punainen ja sininen valikoituivat vaihtoehdoiksi keväällä tehdyn avoimen arvioinnin perusteella. Äänestyksen tulos julkistetaan maanantaina.

***

Moreenimedian selvityksen mukaan erotuomareista on Pirkanmaalla pulaa lähes kaikissa palloilulajeissa.  Tuomaritilanne on hyvä ainoastaan jalkapallossa, kun esimerkiksi jääkiekon osalta tilanne on hälyttävä. Tuomarivajauksen vuoksi eri lajien otteluita on jouduttu tuomitsemaan vajaamiehityksellä. Lisäksi jääkiekossa harjoitusotteluihin ei ole kyetty nimeämään tuomareita. Merkittävä osa erotuomareista lopettaa yhden kauden jälkeen liiallisen työmäärän vuoksi.

***

Suomenlahdella viime joulukuussa tapahtuneen luotsiveneonnettomuuden tutkinta on valmistunut. Onnettomuustutkintakeskus kertoo, että luotsiveneen vakauden heikkenemistä ja kaatumisriskiä ei ollut tunnistettu riittävästi. Onnettomuudessa aallokon suunta ja kasvanut korkeus ja jyrkkyys muodostivat veneelle yllättävät olosuhteet. Pimeys ja keli hankaloittivat pelastustoimia. Suomenlahden onnettomuudessa menehtyi kaksi ihmistä.