Ensi vuoden alusta lähtien Tampereen yliopiston, teknillisen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun luentosalit kuuluvat samaan korkeakouluyhteisöön.

Tamy ja TTYY ovat pian historiaa – Tampereen yliopistot yhdistävät voimansa myös ylioppilaskunnassa

Tampereen kolme korkeakoulua yhdistyvät yhdeksi korkeakouluyhteisöksi ensi vuoden alussa. Myös kaksi perinteistä ylioppilaskuntaa sulautuvat yhteen T3-projektin myötä.

Tampereen uuden ylioppilaskunnan ensimmäinen edustajisto valittiin keskiviikkona 26.9. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston opiskelijoita valitaan samaan ylioppilaskuntaan. Tampereen yliopisto ja TTY yhdistyvät ensi vuonna Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa T3-kokonaisuudeksi.

Edustajistoon valittiin 49 jäsentä 423 ehdokkaan joukosta. Suurimman äänisaaliin keräsi Medaattorit-vaaliliiton Tuomas Nyrhilä. Hän sai 105 ääntä.

Vaalirenkaista poikkitieteellinen Tekijä-rengas oli ylivoimaisesti suosituin. Sen ehdokkaat keräsivät yhteensä 4 614 ääntä, kun toiseksi suosituin vaalirengas Silta sai ääniä 933.

Yliopistojen omat ylioppilaskunnat, Tamy ja TTYY, lakkaavat olemasta korkeakoulujen yhdistyessä. Keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja Jukka Koivisto uskoo, ettei uusi ylioppilaskunta kangistu vanhoihin kaavoihin.

– Uskon, että uusi ylioppilaskunta löytää oman identiteettinsä. Tottakai aluksi aikaa kuluu tutustumiseen ja tilanteen tunnusteluun, mutta se on normaalia. Ajan kanssa tilanne varmasti tasaantuu, eikä asioita ajatella enää Tamyn tai TTYY:n näkökulmista.

Koivisto ei näe syytä sille, miksei uuden ylioppilaskunnan yhteistyö sujuisi. Toisaalta on tärkeää ymmärtää erilaisia toimintakulttuureja.

– Tamylla ja TTYY:llä on erilaiset vahvuudet. Siinä missä Tamy on vahvasti yhteiskunnallisesti suuntautunut, TTYY on panostanut enemmänkin kampuksen sisäisiin asioihin. On tärkeää omaksua kummankin ylioppilaskunnan vahvuudet ja käyttää niitä yhteiseksi hyväksi.