Radio Moreenin sähkeet 27.9.2018 klo 17

Tampereen yhdistyneiden yliopistojen uuden ylioppilaskunnan vaaleissa vaaliliittojen keskimääräinen budjetti kampanjointiin oli noin sata euroa. Asia selviää radio moreenin tutkimuksesta. Budjeteissa oli kuitenkin suuria eroja vaaliliittojen välillä. Suurin yksittäinen budjetti oli oikeisto-opiskelijoilla, joka käytti rahaa vaalivalmisteluihin noin 1000 euroa. Tampereen akateemiset piraatit ei käyttänyt kampanjointiin lainkaan rahaa. Vaaliliitot saivat rahoitusta muun muassa poliittisilta järjestöiltä ja omilta jäseniltään. Myös esimerkiksi facebookista ostettiin mainostilaa. Uuden edustajiston vaaleissa äänestysprosentti ylsi ennätyksellisesti lähes 39 prosenttiin.

***

Väestön ikääntyminen lisää ympärivuorokautisen hoidon tarvetta, kertoo tuore tutkimus. Tutkimuksen mukaan yli 30 prosenttia 80—89-vuotiaista viettää viimeisen elinvuotensa ympärivuorokautisessa hoidossa. Yli yhdeksänkymmentä vuotiaista sama lukema on miltei 50 prosenttia. Tutkimuksessa todetaan myös, että 20 prosenttia vanhuksista koki vähintään viisi siirtymää tutkimusaikana kodin ja hoitopaikan välillä. Tutkimus kuuluu ”yleistyvä pitkäikäisyys ja sosiaali –ja terveyspalveluiden uudet haasteet” -hankkeeseen.

***

Ilmastonmuutos ahdistaa Tampereen yliopiston opiskelijoita. Asia selviää Moreenimedian suorittamasta kyselystä. Yli puolet vastanneista kertoi ilmastonmuutoksen aiheuttavan heissä paljon surua, ja lähes puolessa se aiheuttaa paljon avuttomuuden tunnetta. Suuri osa ilmoitti kokevansa myös vihaa ja pelkoa. Kyselyyn vastasi noin 250 opiskelijaa.

***

Syysmyrsky jatkaa etenemistään Suomessa. Voimakas matalapaine liikkuu tänään torstaina lännestä itään Suomen yli, ja tuulen voimakkuus voi yltää maan etelä- ja keskiosissa jopa 20 metriin sekunnissa. Voimakas tuuli on aiheuttanut sähkökatkoja ja muita tuhoja myös Pirkanmaalla. Koko Suomessa sähköt ovat menneet poikki liki 30 000:lta kotitaloudelta.

***

Seksiä ostetaan paikkaamaan yksinäisyyttä, tuomaan terveyttä ja vaihtelun vuoksi. Moreenimedian teettämän kyselyn mukaan seksityöntekijöiden asiakkaat kokevat turhaa paheksuntaa. Moni vastaaja koki seksin ostamisen molemmille osapuolille myönteiseksi asiaksi. Sexpon puheenjohtaja Tiia Forsströmin mukaan mielikuvat asiakkaista tulevat mediasta ja kulttuurista, jossa sekoitetaan ihmiskauppa ja seksityö. Seksityö on vapaaehtoista, jota myös kyselyssä painotettiin.