Radio Moreenin sähkeet 27.9.2018 klo 16

Tampereen yhdistyneiden yliopistojen uuden ylioppilaskunnan vaaleissa vaaliliittojen keskimääräinen budjetti kampanjointiin oli noin sata euroa. Asia selviää Radio Moreenin tutkimuksesta. Budjeteissa oli kuitenkin suuria eroja vaaliliittojen välillä. Suurin yksittäinen budjetti oli oikeisto-opiskelijoilla, joka käytti rahaa vaalivalmisteluihin noin 1 000 euroa. Tampereen akateemiset piraatit ei käyttänyt kampanjointiin lainkaan rahaa. Vaaliliitot saivat rahoitusta muun muassa poliittisilta järjestöiltä ja omilta jäseniltään. Myös esimerkiksi facebookista ostettiin mainostilaa.

***

Tampereen yhdistyneiden yliopistojen uuden ylioppilaskunnan edustajisto on valittu. Tampereen yliopiston ja teknillisen yliopiston yhteiseen edustajistoon valittiin 49 jäsentä. Vaalien äänestysprosentti ylsi ennätyksellisesti lähes kolmeenkymmeneen yhdeksään prosenttiin. Edustajisto aloittaa työnsä järjestäytymiskokouksella 9.lokakuuta.

***

Suomen elintarviketyöläisten liitto on julistanut lakon ensi viikon keskiviikolle. Lakkoon osallistuu viisitoista elintarvikealan työpaikkaa, ja yli 4 500 työntekijää. Lakko on vastatoimi kaavailulle lakiesitykselle irtisanomissuojan heikentämisestä. Elintarviketyöläisten liiton puheenjohtaja Veli-Matti Kuntosen mukaan lakiesitys on perusteeton, ja lakkoon osallistuvat yritykset ovat valikoituneet kansallisen painoarvon mukaan. Lakkoon ottavat osaa muun muassa Atria, Hartwall ja Saarioinen.

***

Yhdysvaltain entinen presidentti Barack Obama pitää tänään puheen Suomessa. Hän pitää puheensa Helsingin Messukeskuksessa Nordic Business Forum -tilaisuudessa. Hänen odotetaan saapuvan Messukeskukseen noin neljältä iltapäivällä. Puhujapalkkiota ei ole paljastettu, mutta Yhdysvaltain entiset presidentit ovat tienanneet puheillaan jopa satoja tuhansia dollareita. Tänä vuonna Nordic Business Forumiin odotetaan noin seitsemää ja puolta tuhatta ihmistä 40 eri maasta.

Ilmastonmuutos ahdistaa Tampereen yliopiston opiskelijoita. Asia selviää Moreenimedian suorittamasta kyselystä. Yli puolet vastanneista kertoi ilmastonmuutoksen aiheuttavan heissä paljon surua ja lähes puolessa se aiheuttaa paljon avuttomuuden tunnetta. Suuri osa ilmoitti kokevansa myös vihaa ja pelkoa. Kyselyyn vastasi noin 250 opiskelijaa.