Radio Moreenin sähkeet 26.9.2018 kello 17

Tampereen uuden ylioppilaskunnan vaalien tulos julkistetaan tänään. Keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja Jukka Koivisto kertoo, että äänestysaktiivisuus on ollut kolmestakymmenestä neljäänkymmeneen prosenttia. Luku on samaa luokkaa edellisiin äänestyksiin verrattuna. Koivisto arvioi, että edustajistovaaleissa äänestetään pitkälti oman ainejärjestön ehdokasta. Näin ollen suuret ainejärjestöt keräävät pieniä ainejärjestöjä enemmän ehdokkaita.

***

Helsingin yliopistossa on paljastunut poikkeuksellinen pääsykoehuijaus. Lääketieteelliseen pyrkinyt hakija murtautui rikoskumppanin avulla Helsingin yliopiston tiloihin ja väärensi kokeensa vastaukset lähes täysin mallivastausten kaltaisiksi. Huijaus paljastui, kun väärennetyn kokeen vastauksia verrattiin alkuperäisestä kokeesta otettuihin skannauksiin. Molemmat huijauksesta epäillyt kiistävät osallisuutensa tapaukseen, mutta poliisin mukaan heitä vastaan on vahvaa näyttöä.

***

Tampereella vietetään tällä viikolla työllisyysviikkoa. Viisipäiväinen tapahtuma on suunnattu työnhakijoille, yrityksille ja asiantuntijoille. Työllisyysviikon tapahtumissa tarjotaan apua työnhakuun, ja hakijoilla on myös mahdollisuus tutustua työnantajiin. Tapahtuman järjestää Tampereen kaupunki TalentSpace-tilassa Finlaysonin alueella.

***

Hyvän sään aikana –kirja on saanut tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon. Ilmastonmuutoksesta kertovan kirjan on kirjoittanut toimittaja Hanna Nikkasen ja Tampereen yliopiston journalistiikan opiskelijoiden työryhmä. Kirjan tekemiseen osallistunut Alma Onali kertoo, että työryhmä on ollut hyvin yllättynyt kirjan vastaanotosta. Onali sanoo, että vaikka ilmastonmuutos on ahdistava aihe, tieto lisää toimintakykyä. Kirja on aiemmin voittanut Kanava- ja Yleisö-Finlandia –palkinnot.

***

Hoitoalan ylityö- ja vuoronvaihtokielto on alkanut tänään aamulla. Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ottavat kielloilla kantaa hallituksen suunnitelmille heikentää yksilöllisen irtisanomisen perusteita alle 20 henkilön yrityksissä. Tehyn ja SuPerin hoitajat tekevät tavalliset työvuoronsa, mutta eivät jää ylitöihin tai vaihda vuoroja. Kielto päättyy perjantaina keskiyöllä.