Tampereen yliopiston hakijapalveluiden tietoon ei ole viime vuosina tullut vastaavia huijauksia tai vilpin yrityksiä kuin Helsingissä.

Helsingin lääketieteelliseen yritettiin ennennäkemättömällä huijauksella – vielä viime vuonna koevastausten väärentäminen olisi saattanut mennä läpi

Epäillyt jäivät kiinni, kun väärennettyä koetta verrattiin alkuperäisestä kokeesta otettuihin skannauksiin. Skannaukset otettiin käyttöön vasta tänä vuonna koko lääketieteellisen hakuprosessin muututtua.

Helsingin yliopistossa on paljastunut poikkeuksellinen pääsykoehuijaus. Lääketieteelliseen tiedekuntaan pyrkineen hakijan epäillään murtautuneen rikoskumppanin avulla Helsingin yliopiston tiloihin ja väärentäneen kokeensa vastaukset lähes täysin mallivastausten kaltaisiksi. Huijaus paljastui, kun väärennetyn kokeen vastauksia verrattiin alkuperäisestä kokeesta otettuihin skannauksiin.

Pääsykokeeseen osallistunutta hakijaa epäillään törkeästä väärennyksestä ja hänen rikoskumppaniaan törkeästä väärennyksestä ja varkaudesta. Molemmat huijauksesta epäillyt kiistävät osallisuutensa tapaukseen, mutta poliisin mukaan heitä vastaan on vahvaa näyttöä.

Tampereen yliopiston hakijapalveluiden koordinaattori Matti Kettunen kertoo, että lääketieteellisen tiedekunnan pääsykokeet skannattiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa, koska samalla kokeella pystyi hakemaan useampaan kaupunkiin.

Kokeet skannattiin heti niiden tekemisen jälkeen, joten huijauksesta epäillyn hakijan alkuperäiset vastaukset jäivät yliopiston tietoon. Aikaisempina vuosina yritys olisi saattanut Kettusen mukaan kuitenkin onnistua, sillä kokeista ei olla otettu erillisiä kopioita.

Tampereen yliopistossa koesuorituksia säilytetään arkistoissa, joihin pääsy on vain henkilökunnalla.

– Täysin sataprosenttista turvallisuutta on varmaan mahdotonta saavuttaa. Helsingin yliopiston tapaus oli kuitenkin poikkeuksellinen ja vaati toteuttajilta paljon tuuria ja suunnittelua, Kettunen toteaa.