Hyvän sään aikana on voittanut tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon – ”Tieto ilmastonmuutoksesta lisää toimintakykyä”

Hanna Nikkasen ja työryhmän kirjoittamaa kirjaa kehutaan sen käyttämistä featurejournalismin keinoista. Kirjassa ilmastonmuutos tuodaan esille ihmisten ja tekojen kautta. Juttutyypit vaihtelevat talousjournalismista henkilöpotretteihin, paikallisjournalismista politiikkaan.

Hyvän sään aikana -kirja on saanut tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon. Ilmastonmuutoksesta kertovan kirjan on kirjoittanut toimittaja Hanna Nikkasen ja Tampereen yliopiston journalistiikan opiskelijoiden työryhmä.

Kirjan ansioiksi luetellaan esteettinen ulkoasu, viihdyttävyys ja ilmastonmuutoksen vaikutusten kuvaaminen. Hyvän sään aikana -kirjassa ilmastonmuutos tuotiin esille ihmisten ja tekojen kautta.

Kirjan tekemiseen osallistunut Alma Onali kertoo, että työryhmä on ollut hyvin yllättynyt kirjan vastaanotosta.

– Lähdimme sillä ajatuksella, että kyseessä on viiden opintopisteen kurssi, Onali sanoo.

Onalin mielestä positiivinen vastaanotto kertoo myös siitä, että Hanna Nikkanen oli ajan hermolla ilmastonmuutoksesta. Kirja osui oikeaan kohtaan suomalaisessa mediassa. Ilmastonmuutos salonkikelpoistui puheenaiheena.

Onalin mukaan lukijoilta on saatu positiivista palautetta, tosin maallikoille kirja on voinut vaikuttaa synkältä. Toisaalta niille, jotka ovat ilmaston tutkimuksesta hyvin perillä, kirjassa on ollut toivoa.

– Huolestuminen on ensiaskel toimintaan. Minusta ilmastonmuutoksen pitäisi ahdistaa vähän jokaista, jotta siitä saisi kimmokkeen toimintaan. Vaikka ilmastonmuutos on ahdistava aihe, tieto lisää toimintakykyä. Onali sanoo.

Kirja on aiemmin voittanut Kanava- ja Yleisö-Finlandia-palkinnot. Sen kansikuva on myös valittu vuoden lehtikuvaksi.