Radio Moreenin sähkeet 20.9.2018 klo 15

Tampereen seudulla suuri määrä bussilinjoja jää ajamatta tänään. Syynä on Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n poliittinen mielenilmaus ja ammattiliiton ylityökielto. Hervannan linja 6 on yksi pois jäävistä vuoroista. AKT:n ylityökielto alkoi maanantaina ja kestää syyskuun loppuun asti. Ylityökiellon syynä on hallituksen esitys alle 20 ihmistä työllistävien yritysten työsuhdeturvasta. AKT kokee esityksen syrjivänä.

***

Tampereen korkeakouluilla on erilaisia käytäntöjä häirintään puuttumisessa, selviää Moreenimedian kyselystä. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen oppilaskunnilla on häirintäyhdyshenkilöt, joille voi kertoa kaikesta kiusaamisesta ja häirinnästä. Tampereen yliopistolla monet ainejärjestöt ovat nimittäneet omat yhdyshenkilöt. Teknillisellä yliopistolla ja ammattikorkeakoululla ylioppilas- tai oppilaskunnan edustaja vastaa opiskelijoiden yhteydenottoihin oman ainejärjestön sijaan.

***

Keskusrikospoliisi on aloittanut tutkinnan Turun terrori-iskun uhreja auttaneen Hassan Zubierin rahankeräyskampanjasta. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle. Zubier paljasti Ylelle elokuussa, ettei hänellä ollut rahankeräyslupaa GoFundMe-joukkorahoitussivustolla. Asiaa selvitellään nyt rahankeräysrikoksena. Keskusrikospoliisin rikosylikomisario Markus Laine kertoo, että asiasta epäillään kahta henkilöä. Toinen henkilöistä on vaasalaisnainen, joka auttoi Zubieria rahankeräyskampanjan käynnistämisessä.

***

Tampereen Tesomalla paljastetaan pian Fingerpori-seinämaalauksen kolmas kuvaa, kertoo Aamulehti. Tesoman Kohmankaarella maalataan taloyhtiön seinille kolmen ruudun sarjakuva. Sarjakuvasta on paljastettu jo kaksi ruutua. Taideteoksen ääriviivat heijastetaan asuintalon seinälle pimeän aikaan. Kolmas ruutu selviää tulevina öinä. Seinämaalaus on osa UPEA19-taidetapahtumaa. Tapahtumassa syntyy kaupunkeihin uusia taideteoksia ympäri Suomea. Aiheesta kuullaan lisää Radio Moreenin iltapäivässä ensi viikolla.

***

Sekä Tappara että Ilves hävisivät eilen jääkiekon SM-liigassa. Hopeaa keväällä voittanut Tappara hävisi KooKoolle 8−3 ja Ilves hävisi SaiPalle 4−1. Kauden alku on ollut molemmille vaikea. Tamperelaisjoukkueiden ainut voitto tuli keskinäisestä ottelusta, kun Ilves voitti Tapparan kauden avauspelissä. Tappara ja Ilves ovat pelanneet juuri alkaneella kaudella nyt kolme ottelua. Ilves jatkaa otteluitaan huomenna ja Tappara ylihuomenna.