Radio Moreenin sähkeet 19.9.2018 klo 16

Opintotuen tulorajoista tehdään selvitys. Palkansaajien tutkimuslaitoksen selvityksessä tutkitaan, miten opintotuen tulorajojen muuttaminen tai poistaminen vaikuttaisi. Nykyjärjestelmä perustuu tulorajoihin ja jälkikäteisvalvontaan. Kela perii liikaa saadun opintotuen 7,5 prosentilla korotettuna, ellei opiskelija itse palauta liikoja tukia. Selvityksen on määrä valmistua joulukuussa.

***

Suomalaisten kulutustottumuksia tutkinut ryhmä on saanut Tampereen yliopiston Tietoarkiston Aineistopalkinnon. Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston myöntämä palkinto on huomionosoitus esimerkillisestä tutkimusaineiston hallinnasta. Turkulainen tutkimusryhmä on kerännyt palkittua Kulutus ja elämäntapa Suomessa -aineistosarjaa jo yhdeksäntoista vuoden ajan. Aineisto on hankittu pääosin Turun yliopiston ja Turun kauppakorkeakoulun taloussosiologian ja sosiologian oppiaineiden yhteistyönä.

***

Pirkanmaa saattaa kasvaa kuntaliitoksen myötä. Selvitysmenettelyssä oleva Jämijärvi miettii liitosta Parkanoon, kertoo Aamulehti. Samalla siitä tulisi osa Pirkanmaan maakuntaa. Liitos voisi tapahtua, jos valtionvarainministeriön työryhmä ei näe kunnan selviytyvän velvoitteistaan lähivuosina. Työryhmä jättää raporttinsa ensi viikon perjantaina. Satakuntaan nykyisin kuuluvalla Jämijärvellä on lähes 3 000 euroa kuntavelkaa asukasta kohden.

***

Suomessa syntyneet lapset säästyvät HIV-tartunnalta, jos äidin tartunta on ollut tiedossa raskausaikana. Asia selviää ylihuomenna Helsingin yliopistossa tarkastettavasta väitöskirjasta. Lääketieteen lisensiaatti Inka Aho on selvittänyt HIV-positiivisten naisten seksuaali- ja lisääntymisterveyttä. Nykyaikaisen lääkityksen myötä HIV-positiivisten elinajanodote on parantunut. Lisäksi kumppanin ja lasten tartuntariski on pienentynyt merkittävästi.

***

Pohjois- ja Etelä-Korea haluavat järjestää yhteiset kesäolympialaiset vuonna 2032. Etelä-Korean presidentti Moon Jae-in on kolmipäiväisellä vierailulla Pohjois-Koreassa. Maiden johtajat tapaavat tänä vuonna jo kolmannen kerran. Koreat pyrkivät lämmittämään kireitä välejään urheilulla. Myös Saksa, Intia ja Indonesia ovat ilmaisseet kiinnostuksensa kyseisten olympialaisten järjestämiseen.