Seinäjoen kampuksella kannatetaan liittymistä Tampereen korkeakoulukonserniin.

Tuore selvitys ehdottaa Seinäjoen ja Satakunnan ammattikorkeakoulujen yhdistymistä Tampereen korkeakoulukonserniin – Tampere5:n kohtalo ratkeaa ensi vuonna

Selvityksessä ehdotetaan, että Seinäjoen ja Satakunnan ammattikorkeakoulut voisivat liittyä Tampere3-yhteistyöhön vuoden 2021 alusta. Oppilaitokset liittyisivät mukaan ensin itsenäisinä oppilaitoksina, mutta tulevaisuuden tavoitteena voisi olla yhden ammattikorkeakoulun muodostaminen.

Seinäjoen ja Satakunnan ammattikorkeakoulut voisivat yhdistyä osaksi Tampereen korkeakoulukonsernia vuoden 2021 alusta, ehdotetaan tuoreessa selvityksessä.

Ammattikorkeakoulut liittyisivät Tampere3-yhteistyöhön itsenäisinä oppilaitoksina, joille nimitettäisiin ammattikorkeakoululain mukainen oma hallitus. Tulevaisuudessa tavoitteena voisi kuitenkin olla yhden ammattikorkeakoulun muodostaminen.

Seinäjoen ammattikorkeakoulun rehtorin Tapio Varmolan mukaan konkreettisia päätöksiä asiasta saadaan ensi vuoden loppupuolella. Selvityksessä kehotetaan oppilaitoksia asettamaan neuvotteluryhmät vuoden alussa.

– Tampere5 voisi olla mahdollinen. Mitään virallisia päätöksiä ei ole kuitenkaan vielä tehty, Varmola kertoo.

Varmolan mukaan suurin osa Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijoista kannattaa yhdistymistä, sillä se loisi monipuolisempia opiskelumahdollisuuksia.

Selvityksen taustalla oli Suomen korkeakoulukentän voimakas muutos, jonka seurauksena useat yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat tiivistäneet yhteistyötään. Selvitysryhmään kuuluivat Tampereen, Seinäjoen ja Satakunnan ammattikorkeakoulut sekä Tampereen yliopistot.