Radio Moreenin sähkeet 18.9.2018 klo 15

Tuore selvitys ehdottaa, että Seinäjoen ja Satakunnan ammattikorkeakoulut yhdistyvät osaksi Tampereen korkeakoulukonsernia. Ammattikorkeakoulut liittyisivät korkeakoulukonserniin vuoden 2021 alusta itsenäisinä oppilaitoksina. Tulevaisuudessa tavoitteena voisi kuitenkin olla yhden ammattikorkeakoulun muodostaminen. Selvitysryhmään kuuluivat Tampereen, Seinäjoen ja Satakunnan ammattikorkeakoulut sekä Tampereen yliopistot.

***

Tampereen korkeakoulujen opiskelijat ja henkilökunta tulevat saamaan uudet sähköpostiosoitteet ensi vuoden alussa. Uudet etunimi.sukunimi@tuni.fi -muotoiset osoitteet muodostetaan automaattisesti. Kaikki vanhojen sähköpostitilien sisältö ja niille tuleva posti siirtyvät suoraan uudelle tilille. Vanhat uta-, tut-, ja tamk-loppuiset tunnukset säilyvät käytössä siirtymäkauden ajan.

***

Hervantaan avataan kiinalaisen teknologiayrityksen tuotekehitysyksikkö. Mikrokomponentti- ja kuluttajaelektroniikkaratkaisujen toimittaja AAC Technologies Holdings Incorporated palkkaa kaksikymmentä työntekijää tuotekehitysyksikköön. Hervannan yksikkö keskittyy kamerateknologiaratkaisuihin. AAC pitää Tamperetta korkean teknologian osaamiskeskittymänä, ja yritys näkee yliopiston mahdollisena yhteistyökumppanina. AAC aikoo rekrytoida kokonaisuudessaan 100 työntekijää vuoteen 2021 mennessä.

***

Oikeuskansleri katsoo, että ulkoministeri Timo Soinin osallistuminen toukokuiseen abortinvastaiseen tilaisuuteen oli ongelmallista. Oikeuskanslerin mukaan osallistuminen ei ollut lainvastaista, mutta saattoi antaa väärän käsityksen Suomen kannasta aborttiin. Ulkoministerin matkustaessa ulkomailla hänen on noudatettava erityistä pidättyväisyyttä, oikeuskansleri toteaa. Soini osallistui toukokuussa Kanadan virkamatkallaan abortinvastaiseen tilaisuuteen.

***

Etelä-Suomen junaliikenne alkaa palautua aikatauluihinsa. Helsingissä junaliikenteen pysäyttänyt turvalaitosvika saatiin korjattua puoli yhdentoista maissa. Ruuhkan purkaminen ja liikenteen palautuminen aikatauluun kestää Rataliikennekeskuksen mukaan joitakin tunteja. Matkustajien tulee edelleen varautua merkittäviin myöhästymisiin sekä lähi- että kaukoliikenteessä. Myöhästymisiä on Helsinki-Vaasa ja Helsinki-Joensuu välillä. VR:stä sanotaan, että myöhästymiset tuskin jatkuvat koko päivää.