Maiju Asikainen kirjoittaa Asikaine-blogia.

Lukijoille he ovat bloggareita ja tubettajia, mainostajille vaikuttajia ja mielipidejohtajia – Kaupalliset yhteistyöt ovat nykyään kiinteä osa some-feediä

Kaupallinen sisältö on enää harvoin pelkkää tuotteen suoraa mainostamista tai alekoodeja lukijoille. Yhteistyökampanjoissa annetaan blogien seuraajille vinkkejä esimerkiksi asuntolainan hakemiseen.

Suuren suomalaisen blogiyhteisön mainostajille suunnatulta sivulta löytyy rivi toisensa perään sosiaalisesta mediasta tuttuja kasvoja. Sivustolla heistä puhutaan vaikuttajina ja mielipidejohtajina.

Mainostajille tarjotaan apua sopivan vaikuttajan valintaan, oikean kohderyhmän tavoittamiseen ja toimivan kaupallisen sisällön tuottamiseen. Puhutaan vaikuttajamarkkinoinnista, jonka ympärille on muutaman vuoden aikana syntynyt uusia työpaikkoja ja tulosta tekeviä yrityksiä.

Blogien, Instagramin ja Youtuben sisältöjä kuluttaville vaikuttajamarkkinointi näyttäytyy esimerkiksi videoina, podcasteina, kuvina ja postauksina, joista löytyy merkintä ”kaupallinen yhteistyö”. Some-keskusteluissa erityisesti kaupallista yhteistyötä tekeviä vaikuttajia ruoditaan usein kriittiseen sävyyn.

Kritiikki kaupallista yhteistyötä kohtaan ei näy kampanjoiden suosiossa

Asiakkuuspäällikö Katja Simulan mukaan somessa käytävä kriittinen keskustelu ei näy yhteistyökampanjoiden analytiikassa, jonka avulla kampanjoiden onnistumista mitataan. Simula työskentelee Asennemedia Oy:ssa, joka on vaikuttajamarkkinointia tekevä toimisto.

Simula viittaa puheessaan markkinointitoimisto Dagmarin tekemään vaikuttajamarkkinointia koskevaan tutkimukseen, jossa vain joka kuudes vastaaja koki, että kaupallisen yhteistyön tekeminen vähentää vaikuttajan luotettavuutta.

– Tärkeintä on, että yhteistyö on luontevaa ja käytettävät tuotteet tai palvelut sopivat vaikuttajan arvomaailmaan. Päälle liimattu yhteistyö on harvoin toimivaa.

Kaupallinen sisältö blogeissa jo vuosia vanha ilmiö

Asikaine-nimisen blogin vuonna 2013 perustanut tamperelainen Maiju Asikainen ehti blogata vuoden ennen kuin häntä lähestyttiin kaupallisen yhteistyön merkeissä.

– Perustin blogini ensin Lilyyn. Vuoden 2014 syksyllä A-lehdet kyseli blogini lukijamääriä. He olivat kiinnostuneita kaupallisen yhteistyökuvion aloittamisesta.

Esimerkiksi Asikaisen ulko-ovi on hankittu tekemällä yhteistyökampanja oven toimittaneen yrityksen kanssa.

Asikainen valitsee tarkkaan, mihin yhteistyökampanjoihin hän lähtee mukaan. Kaupallista sisältöä hän tuottaa blogiin keskimäärin 2 kertaa kuukaudessa.

Vaikuttajat valitsevat kampanjansa itse

Nykyään Asikainen bloggaa osana Suomen Blogimedia Oy:tä, joka välittää Asikaiselle suuren osan hänen blogissaan näkyvistä yhteistyöstä. Asikainen on itse harvemmin suoraan tekemisissä mainostajan kanssa.

– Käytännössä kaikille Suomen Blogimedian vaikuttajille tuodaan yhteisellä alustalla ehdolle kampanjoita. Yleensä mainostaja on määrittänyt kampanjalle jonkun tietyn teeman.

Asikaisen mukaan vaikuttajat saavat itse valita, mitkä kampanjat heitä kiinnostavat. Yhteistyöstä maksettavat korvaukset ovat myös avointa tietoa ja hinnoittelu pohjautuu yleensä pitkälti tavoitettavan yleisön kokoon.

Joskus kampanjasta kiinnostuneista vaikuttajista on ylitarjontaa. Yleensä lukijamäärät tai mielenkiintoinen näkökulma ratkaisevat sen, kuka vaikuttajista pääsee mukaan kampanjaan.

– Yhteistyöhön liittyvän sisällön tuotan itsenäisesti ja oman harkinnan mukaan. Todella harvoin mainostaja edes haluaa tarkastaa sisältöä ennen julkaisua, Asikainen kertoo.

Irrallisista tuote-esittelyistä yritysten keulakuviksi

Kaupallisessa yhteistyössä tuotettu sisältö on muuttunut suunnitelmallisemmaksi. Yksittäisten tuote-esittelyjen sijaan vaikuttajat solmivat usein pidempiä yhteistyösopimuksia heistä kiinnostuneiden yritysten kanssa ja suunnittelevat sisältöjä pitkillekin ajanjaksoille. Vaikuttajan rooli on muuttunut tuote-esittelijästä yrityksen keulakuvaksi.

– Nykyään yhteistyö vaikuttajan ja mainostajan välillä on usein strategista. Tehdään esimerkiksi vuosiyhteistöitä suurien brändien, kuten Marimekon tai Iittalan kanssa, Asennemedian Katja Simula kertoo.

Asikainen ei allekirjoita väitettä, että kaupallinen sisältö automaattisesti ärsyttäisi lukijoita. Blogiin tulee harvoin kriittisiä kommentteja. Vuosien varrella hänen yhteistyökuvionsa ovat vaihdelleet ulko-ovista kuorintasukkiin ja hanaveteen.

– Muutamia yksittäisiä kommentteja on tullut, ei niiden välillä ole mitään logiikkaa. Tampereen veden kanssa tein yhteistyön, johon tuli kommentti, että etkö sääkään enää tee muuta kuin mainostat hanavettä, Asikainen nauraa.