Miksi jäätelöä ei voi syödä aamiaisella? – Tutkijatohtori Taru Lindblom vastaa

Tutkijatohtori Taru Lindblom kertoo, että ruoasta on tullut yksi identiteetin rakennusväline. Viestimme syömisillämme muulle maailmalle sitä, millaisia ihmisiä olemme – tai millaisia haluamme olla.

Miksi ihminen ei voi syödä aamiaisella jäätelöä tai tilata ravintolassa pääruoaksi suklaakakkua?

– Siksi, että hän haluaa antaa itsestään yhteiskuntakelpoisen vaikutelman, vastaa tutkijatohtori Taru Lindblom Tampereen yliopistosta.

Jotkut meistä miettivät huolella myös, voiko Instagramissa julkaista kuvan avokadopastasta, sillä se trendi meni jo. Lindblom muistuttaa kuitenkin, että trendit kiertävät ruokamaailmassa syklisesti aivan kuin vaatemuodissakin. Ennemmin tai myöhemmin avokadopasta ja lehtikaalisipsit ovat taas jokaisen edelläkävijän lautasella.

Juuri nyt on kuitenkin trendikästä syödä terveellisesti ja miettiä ruokavalinnoissaan esimerkiksi aivojaan ja suolistoaan. Tämän kevään väri on keltainen: ajan hermolla elävä foodie maustaa ruokansa aurinkoisenvärisellä kurkumalla.

Tampereen yliopiston toimittajaopiskelijoiden Jokapäiväinen leipämme -podcast-sarja käsittelee ruokaa ja siihen liittyviä ilmiöitä.