CNN:n kansainvälisiä somesisältöjä tuottava Rachel Rodriguez : ”Kannattaa olla useissa eri kanavissa, jotta et jää tyhjän päälle, kun somen seuraava iso juttu tulee”

Rachel Rodriguezin mukaan jokainen journalisti on sosiaalisen median tuottaja. CNN:n somesisältöjä Lontoossa tuottava Rodriguez vinkkaa, että uusi somekanava on hyvä ottaa haltuun kokeiluluontoisella projektilla – silloin ei ole niin noloa, jos homma menee vähän metsään.

Mitä missäkin somessa?

Somesisältöjen pitäisi aina tuntua siltä, että ne on luotu juuri sitä alustaa varten. Jokaisessa kanavassa on omat puolensa. Twitter on erinomainen lähde tiedonkeruuseen ja silminnäkijöiden etsimiseen, minkä lisäksi siellä pääsee hyvin osaksi julkista keskustelua. Instagram taas tavoittaa nuoria aikuisia ja tarjoaa työkaluja visuaalisiin lifestyle-sisältöihin. Vielä nuorempia yleisöjä puolestaan yritämme saavuttaa esimerkiksi Kikin kaltaisilla viestisovelluksilla, jotka ovat suosittuja teini-ikäisten keskuudessa. Näistä Twitterin keskusteluketjut ja Instagramin storyt ovat meidän lemppareita varsinkin lukijoiden sitouttamisen suhteen.

Missä kaikkialla sitten pitäisi olla?

Älä laita kaikkia munia yhteen koriin, eli et voi luottaa siihen, että Facebook ja Twitter riittävät. Hajauta someläsnäoloasi useammille alustoille. Kannattaa olla useissa eri kanavissa, jotta et jää tyhjän päälle, kun somen seuraava iso juttu tulee ja autioittaa käyttämäsi kanavan.

Someen laitettavat resurssit ovat tietenkin rajalliset, joten on tärkeää jatkuvasti arvioida uudelleen, miten ne käytetään. Esimerkiksi CNN:llä päätettiin hiljattain, ettei ison tiimin työllistäminen Snapchatiin ollut enää kannattavaa.

Miten uusi somekanava kannattaa ottaa käyttöön?

Älä mene someen vain ollaksesi siellä. Sen sijaan ota uusi kanava haltuun lähestymällä sitä aluksi tietyn teeman kautta. Esimerkiksi CNN:n ensimmäinen Tumblr-tili käsitteli politiikkaa datalähtöisesti. Teimme sisällöstä visuaalista ja sävyltään paljon keveämpää kuin mitä CNN:n politiikka muuten oli. Lähde siis liikkeelle kokeiluluontoisesti ja tarkalla idealla. Jos homma ei toimi, voi somekanavan jättää projektin jälkeen luontevasti sikseen.

Entä miten saan koko toimituksen mukaan?

Kaksi hyvää keinoa toimituksen someosaamisen kehittämiseen ovat kouluttaminen ja innokkaiden tyyppien hyödyntäminen. Päästä luontevat somettajat heti kokeilemaan, katsokaa matskua yhdessä läpi ja näyttäkää siitä hyviä esimerkkejä. Näin kaikki oppivat. Tämän lisäksi kannattaa korostaa somen merkitystä ihan numeroiden tasolla ja muistuttaa, ettei tarvitse olla supersomettaja ollakseen tässä hommassa hyvä. Jokainen journalisti on sosiaalisen median tuottaja.

Rachel Rodriguez puhui Verkkokerronnan päivässä Tampereen yliopistolla 23.3.2018. Lue muiden puhujien haastattelut tästä. Rodriguezin puheenvuoro videolla.