Jarmo Peltola on tutkinut lama-ajan historiaa.

”Käsitettä terveellinen aamupala ei tunnettu” – Tällainen oli työläisen aamupala 1930-luvulla

1920- ja 1930-lukujen taitteessa työläisten ruokavalio oli yksinkertainen. Ravinnon rungon muodostivat vilja ja peruna.

Aamupala saatettiin kuitata kahvikupillisella ja pullalla.

– Ihmisiä kyllä ohjattiin vaihtamaan pulla ruisleipään tai puuroon, kertoo yliopistotutkija ja historioitsija Jarmo Peltola Tampereen yliopistosta.

Monet nykyiset peruselintarvikkeet olivat tuolloin harvinaisia. Peltolan mukaan esimerkiksi juusto ei kuulunut vielä tuolloin tavalliseen ruokapöytään.

Lamavuosien työttömyyden vuoksi toimeentulo oli monilla ihmisillä mennyttä. Tämä aiheutti puutetta ja velkaantumista.

Tampereen yliopiston toimittajaopiskelijoiden Jokapäiväinen leipämme -podcast-sarja käsittelee ruokaa ja siihen liittyviä ilmiöitä.