Titta Mattila asuu Teiskossa aivan Ruoveden rajalla. Bussilla pääsee Tampereen keskustaan reilussa tunnissa. pääsee

Teiskolaiset kokevat toisinaan eriarvoisuutta — Tampereen kaupunki miettii nyt alueen kehittämistä

Teiskon alue on maantieteellisesti suuri, mutta siellä asuu vain pari prosenttia tamperelaisista. Kaupunki on aloittanut alueen maankäytön ja matkailumahdollisuuksien selvittämisen.

Tampereen kaupunki on jakautunut kantakaupunkiin ja maaseutumaiseen Pohjois-Tampereeseen, Teiskoon.

Puolen kilometrin päässä Ruoveden rajasta, vajaan 50 kilometrin päässä Tampereen keskustasta asuu syntyperäinen teiskolainen ja Teiskon paluumuuttaja Titta Mattila. Hän kertoo, että Teiskossa asuvat kokevat toisinaan olevansa eriarvoisessa asemassa kantakaupunkilaisiin nähden. Paikallisia harmittavat esimerkiksi Tampereen joukkoliikenteen maksut ja paikallisten palveluiden karkaaminen.

Mattila ei kuitenkaan haikaile itsenäisen Teiskon aikaan, vaan haluaa edistää Teiskon ja teiskolaisten asemaa osana Tamperetta.

Mattilan mielestä hyvä alku Teiskon nostamisessa kaupungin kartoille on Pohjois-Tampereen strateginen yleiskaava, jonka kaupunki laatii kuluvan valtuustokauden aikana. Kaavalla pyritään ohjaamaan alueen joustavaa maankäyttöä. Lisäksi huomiota kiinnitetään Teiskon matkailumahdollisuuksiin.

Tampereen yliopiston toimittajaopiskelijoiden podcast-sarja Tampereen kulmilla ja kortteleissa vierailee tamperelaisissa kaupunginosissa.