Krista Lindgren toivoo, että syömishäiriöihin puututtaisiin herkemmin. Ulkoisesta olemuksesta ei voi aina päätellä, kuka on sairas.

Syömishäiriöön voi sairastua kuka vain

Syömishäiriöihin liittyy stereotypioita, jotka voivat pahimmasssa tapauksessa heikentää avun saamista.

Tamperelainen Krista Lindgren sairastui epätyypilliseen syömishäiriöön ollessaan 17-vuotias. Hän alkoi rajoittaa ja suunnitella syömistään sekä oksennella, jos joutui syömään ”kiellettyjä ruokia”. Koska Lindgren ei näyttänyt ulkoisesti siltä, miltä syömishäiriöisten usein ajatellaan näyttävän, kesti pitkään, ennen kuin kukaan kunnolla puuttui Lindgrenin käytökseen.

Ravitsemusterapeutti ja tutkija Ulla Kärkkäisen mukaan syömishäiriöön voi sairastua kuka vain iästä, sukupuolesta ja taustasta riippumatta. Yhteiskunnassa vallitsevien stereotypioiden vuoksi hoitoon hakeutumisen kynnys voi kuitenkin olla iso.

Tampereen yliopiston toimittajaopiskelijoiden Jokapäiväinen leipämme -podcast-sarja käsittelee ruokaa ja siihen liittyviä ilmiöitä.