Aino Hakalan kolumni: Nuori työnhakija, rekrytapahtumiin mars!

Lämmin kiitos mielenkiinnostasi. Valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun.

Taas on se aika vuodesta, kun nuoret kesätyönhakijat saavat lukea nuo ärsyttävät sanat sähköpostistaan. Hakemuksia saa lähettää satoja ennen kuin nappaa. Ei ole tarpeeksi kokemusta, jotta pääsisi töihin. Ei tule kokemusta, kun ei ole työtä – kaikkihan sen tietävät.

Tilastokeskuksen mukaan vuoden alussa 15–24-vuotiaita työttömiä oli koko Suomessa noin 50 000. Tähän kun lisää vielä opiskelevat työnhakijat, on selvää, että hakijoita on paljon ja työpaikan saaminen hankalaa. TE-palvelujen työpaikkahaun mukaan Tampereella on noin 2 000 työpaikkaa haussa tällä hetkellä. Vaikka työpaikat ovat kiven alla, voi kokematonkin hakija silti saada töitä.

Tässä nuorille työnhakijoille oikotie työnhakuun: rekrytointitapahtumat. Ai mitä? Minunko pitäisi jaksaa raahautua johonkin suurhalliin markkinoimaan itseäni työnantajille, vaikka työhakemuksen voi helposti täyttää netissä? Kyllä. Kasvoton nettilomake on ehkä vaivattomampi, mutta myös varmempi tapa jäädä ilman työpaikkaa.

Kävin juuri itse Ratinan uuden kauppakeskuksen rekrytointipäivässä. Olin tulostanut mukaani muutaman CV:n, ja vähän epäröivin mielin suuntasin kohti Tampere-talon Sorsapuistosalia. Luulin meneväni kuuntelemaan yleistä lätinää mahdollisista työpaikoista, joihin voisin sitten joskus myöhemmin tehdä nettihakemuksen. Toisin kuitenkin kävi.

Yllätyksekseni työnantajat ihan tosissaan hakivat työntekijöitä yrityksiinsä. Ständejä kierrellessäni CV:t hupenivat käsistäni hetkessä, ja jouduin lähtemään yliopistolle tulostamaan niitä lisää. Työnantajien kanssa juttelu oli leppoisaa: ei tarvinnut väkisin selittää olevansa sosiaalinen ja mukava, niin kuin me varmasti kaikki olemme paperilla. Riitti, kun kohtasi työnantajan omana itsenään. Etenkin, jos työkokemusta ei ole, on työnantaja paljon helpompaa vakuuttaa omasta pätevyydestään näyttämällä heti, millainen persoona paperin takana lymyää.

Rekrytointipäivän päättyessä olin ehtinyt sopia jo useamman työhaastattelun ja jutellut monien kiinnostavien työnantajien kanssa ilman yhtäkään ”valintamme ei kohdistunut sinuun” -viestiä. En oikeastaan osaa edes sanoa, kumpi on ärsyttävämpää – saada tuo negatiivinen massavastaus, vai se, ettei saa vastausta ollenkaan. Kummaltakin toivottomalta tilanteelta voi välttyä kävelemällä suoraan työnantajan puheille.