Radio Moreenin sähkeet 9.3.2018 klo 17

Ylioppilastutkinto halutaan tulevaisuudessa järjestää myös englanniksi. Opetusministeriön asettaman työryhmän selvityksen mukaan tutkinto edellyttäisi englanninkielistä lukiokoulutusta. Englanninkielisen opetuksen kohderyhmänä olisivat sellaiset nuoret, jotka ovat olleet aikaisemmin englanninkielisessä perusopetuksessa tai puhuvat englantia kotikielenään. Selvitys englanninkielisen ylioppilastutkinnon toteuttamisesta luovutetaan opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle tänään.

***

Vuoden lehtikuvaksi on valittu ilmastonmuutosta käsittelevän Hyvän sään aikana -kirjan kansikuva. Ella Kiviniemen ottamassa kuvassa pakastettu riekko näyttää tukehtuvan muoviin. Se kuvastaa raadin mukaan hyvin ilmastonmuutosta. Kiviniemi on opiskellut kuvajournalismia Tampereen yliopistossa. Kirjan on tehnyt Tampereen yliopiston journalistiikan opiskelijat yhdessä viime vuoden vierailijaprofessorin Hanna Nikkasen kanssa.

***

Vain harvat suomalaisvanhemmat auttavat lapsiaan kotiläksyissä, uusi kansainvälinen kyselytutkimus kertoo. Vain viisi prosenttia vanhemmista käyttää ainakin tunnin läksyissä auttamiseen, mikä on kyselyn maista vähiten. Suomessa on myös muita maita enemmän lapsia, jotka eivät halua vanhemmiltaan apua läksyihin. Tutkimuksessa vertailtiin melkein 30 maan koululaisten vanhempien näkemyksiä.

***

Yli 80 vuotta sitten kadonneen lentäjän Amelia Earhartin kohtalo on melko varmasti ratkennut, kertoo Helsingin Sanomat. Uuden tutkimuksen mukaan legendaarisen lentäjän luut ovat mitä todennäköisimmin löytyneet Tyynen valtameren saarelta. Earhart lähti vuonna 1937 maailmanympäryslennolle ja katosi jäljettömiin. Hän oli jo katoamisen aikaan tunnettu siitä, että hän oli ylittänyt Atlantin ensimmäisenä naisena.

***

Euroopan suurimmat nuorten yleisurheilun hallikisat alkavat tänään Tampereella kello 18. Tampereen Pyrintö järjestää kisat 24. kerran, ja tänä vuonna ne ovat suuremmat kuin koskaan. Sunnuntaihin saakka jatkuvat kisat järjestetään Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa. Kilpailuihin osallistuu tänä vuonna yli 1700 urheilijaa, ja Suomen lisäksi urheilijoita on myös esimerkiksi Saksasta.