”Se että sut nähdään, ei tarkoita, että sun ääni kuuluis” – vähemmistöjen esittäminen mediassa on usein yksipuolista

Tämän vuoden Tampereen elokuvajuhlia käsittelevässä tv-makasiinissa puhutaan vähemmistöjen esittämisestä elokuvateollisuudessa. Keskustelemme siitä, kuka saa esittää ja miten esitetään. Studiovieraina nähdään viihdetaiteilija Seksikäs Suklaa ja sosiologian maisteriopiskelija Liban Sheikh.

Vähemmistöjen esittäminen mediassa on murroksessa. Yhä enemmän kiinnitetään huomiota siihen, miten vähemmistöt esitetään ja miten kuvastoihin samaistutaan.

Makasiinissa otetaan kantaa muuttuvaan suomalaisuuden käsitteeseen, rasismiin ja vähemmistöjen rooliin mediassa. Miksi edelleen pidetään erikoisena sitä, että musta suomalainen syö ruisleipää?

Keskusteluohjelmassa nähdään myös pätkiä festivaaleilla esitettävistä elokuvista ja ohjaajien mietteitä vähemmistöjen roolista suomalaisessa elokuvateollisuudessa.

Tämä makasiini on tehty yhteistyössä Tampereen elokuvajuhlien kanssa. Elokuvajuhlat järjestetään 7.–11. maaliskuuta 2018.