Radio Moreenin sähkeet 6.3.2018 klo 15

Yliopistojen keskiviikon lakko on peruuntunut. Yliopistojen osapuolet ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Janne Metsämäen eilen jättämän ehdotuksen uudeksi työehtosopimukseksi. Yliopiston edustajajärjestöt jättivät lakkovaroituksen kaksi viikkoa sitten, kun uuden työehtosopimuksen neuvottelut katkesivat tammikuun lopulla.  Lakko uhkasi yhteensä kuutta yliopistoa.

***

Angela Merkel lahjoittaa Suomen hallituksen lahjoittamat 150 000 euroa Mariama Moussalle. Moussa käyttää rahat nigeriläisten perheväkivallan uhrien hyväksi. Palkinto julkistettiin parhaillaan Tampere-talolla parhaillaan käynnissä olevassa tilaisuudessa. Tilaisuudessa juhlitaan Suomen hallituksen tasa-arvopalkinnon saajaa Angela Merkeliä. Tilaisuudessa on läsnä liittokanslerin edustaja. Tilaisuuden osana pidetään kansainvälinen paneelikeskustelu, jonka aiheena on tyttöihin kohdistuva väkivalta.

***

Tampere3-hankeuudistuksen johtaja vaihtuu taas. Tammikuun lopussa aloittanut Anna-Kaisa Ikonen siirtyy kokoomuksen ministeriryhmän valtiosihteeriksi. Hankkeen edellinen johtaja Marianne Kukko palaa osa-aikaisesti johtajan tehtäviin. Ilkka Haukijärvi jatkaa Tampere3-hankekehitysjohtajana Kukon työparina.

***

Ryanair jatkaa pian lentämistä Tampereelta Budapestiin, kertoo Aamulehti. Lentäminen aloitetaan tämän kuun lopussa, ja sitä jatketaan ainakin vuoden ajan. Aiempina talvikausina lennot ovat olleet tauolla. Ryanair lentää Tampereelta kesäkaudella myös Saksan Bremeniin kahdesti viikossa maanantaisin ja perjantaisin.

***

Ahtium eli entinen Talvivaaran kaivosyhtiö hakeutuu konkurssiin. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että liiketoimintahankkeita ja rahoitusta koskevat neuvottelut on lopetettu. Yhtiön osakkeisiin sijoittaneet menettävät rahansa. Ahtiumilla on yhteensä yli 80 000 omistajaa. Hallituksen puheenjohtaja Tapani Järvisen mukaan yhtiön hallitus on tehnyt kaiken voitavansa uusien liiketoimintojen löytämiseksi.