Tupakointi on astman kannalta keskeinen terveystekijä ylipainon ja liikunnan ohella.

Aikuisällä alkava astma Tampereen yliopiston tutkimuksen kohteena –  merkittävä kansantauti on jäänyt lapsuudessa alkavan allergisen astman varjoon

Maailman pitkäaikaisin aikuisiällä alkaneen astman seurantakohortti etsii hoitokäytäntöjä merkittävään kansansairauteen.

Tampereen yliopiston ja Seinäjoen keskussairaalan tutkimuksessa on todettu aikuisiällä alkava astma eri taudiksi kuin lapsuudessa alkava.

– Lasten astmaa on tutkittu paljon ja suurin osa sairauden hoitamista koskevasta tiedosta koskee lapsuudessa alkavaa allergista astmaa, siksi aikuisiällä ei-allergiseen astmaan sairastuneet eivät välttämättä saa hoidoista riittävää hyötyä, kertoo keuhkosairausopin professori Hannu Kankaanranta Tampereen yliopistosta.

Kankaanrannan mukaan yleinen harhaluulo on, että astma on voitettu ongelma. Astma on kuitenkin merkittävä kansansairaus ja erityisesti aikuisiällä alkanut astma on jäänyt vähälle huomiolle. Seinäjoella tehty, jo kaksitoista vuotta kestänyt tutkimus on maailman pitkäaikaisin julkaistu aikuisiällä alkaneen astman seurantakohortti.

Tutkimus pyrkii selvittämään myös ihmisen oman toiminnan ja elintapojen, kuten esimerkiksi tupakoinnin ja liikkumattomuuden vaikutuksia astmaan. Tutkimuksessa on tunnistettu viisi aikuisiässä alkavan astman tyyppiä, jotka ovat nuhattomien astma, naisten astma, nuorella aikuisiällä alkava atooppinen tai allerginen astma, lihavien astma, ja tupakoivien astma.

Noin 10 % suomalaisista sairastaa lääkärin toteamaa astmaa. Noin 5 %:lla  suomalaisista on astman vuoksi erityiskorvattavat lääkkeet.  Astma on erityisen yleinen kehittyneissä länsimaissa.