Tampereen yliopistossa häirinnyt opettaja jatkoi toimintaansa myöhemmin Kallion ilmaisutaidon lukiossa.

Tampereen yliopiston entiset opiskelijat syyttävät silloista opettajakuntaansa seksuaalisesta häirinnästä

Oppiaineen nykyisen professorin Hanna Suutelan mukaan yliopiston kulttuuri on muuttunut, eikä pitkäkestoisen häirinnän salliminen olisi enää mahdollista.

Teatterin ja draaman tutkimuksen opiskelijat kärsivät vuosituhannen vaihteessa seksuaalisesta häirinnästä Tampereen yliopistossa. Nyt opiskelijat ovat tehneet muistion, jossa kertovat kokemuksistaan.

Muistion mukaan opettaja määräsi opiskelijat tekemään alentavia ja seksuaalissävytteisiä harjoitteita. Tuolloin professorina toiminut Panu Rajala ei puuttunut opettajan toimintaan opiskelijoiden pyynnöistä huolimatta. Rajalan kerrotaan syyllistyneen opiskelijoiden häirintään myös itse.

Hanna Suutela

Teatterin ja draaman tutkimuksen nykyinen professori Hanna Suutela kertoo, että oppiaineen opetus on ylipäätään muuttunut paljon entisestä. Käytännön harjoitteet ovat jääneet kokonaan pois, ja opiskelu on puhtaasti teoreettista.

Rajala kommentoi Ylen haastattelussa, ettei teatterialan opiskelussa voi saavuttaa täydellistä nuhteettomuutta. Suutela ei ole asiasta samaa mieltä.

– Kaikkien yliopiston oppiaineiden on noudatettava lakia ja hyviä tapoja. Teatterialalla on täysin mahdollista toimia niin, että toiset ihmiset otetaan huomioon.

Suutela on toiminut professuurissaan vuodesta 2005 lähtien. Hän ei ole huomannut omana aikanaan teatterin ja draaman tutkimuksessa tai yliopiston muissa oppiaineissa häirintätilanteita.

– Kulttuuri yliopistolla ja maailmalla on muuttunut paljon Rajalan ajoista. Jos opiskelijat tekisivät häirinnästä nyt valituksen, niin siihen varmasti puututtaisiin.