Piritta Räsäsen kommentti: Asukastoimikunnat voisivat auttaa vikailmoituksissa

Tein Tampereen opiskelija-asuntosäätiön asukkaille kyselyn, jossa selvitin heidän tyytymättömyyttään asuntojen lämpötiloihin. Selvisi, että 245 vastaajaa eivät olleet tehneet vikailmoitusta, vaikka kokivat asuntonsa kylmäksi.

Itse värjöttelin Toasin kämpässä puoli vuotta. Kylmässä asunnossa huonekasvini kuihtuivat, ja vietin lähes koko alkutalven flunssasta. Silti en itsekään ottanut Toasiin yhteyttä. Puskaradion kautta kuulin, ettei vikailmoituksen teosta ollut aina hyötyä.

Toasin toimitusjohtaja Kirsi Koski toivoo, että asuntojen ongelmista tehtäisiin aina vikailmoitus. Vuodessa näitä kertyy nyt noin 20 000. Asukkaan täyttämä sähköinen vikailmoitus ei mene ensisijaisesti Toasille vaan huoltoyhtiölle. Vain neljännes koki Toasille tehdyn vikailmoituksen auttaneen. Pitäisikö vikailmoituksen mennä myös Toasille?

Sähköisen vikailmoituksen lisäksi ongelmista kertomiseen täytyy olla toinenkin tapa. On omituista, ettei Toas kannusta asukkaita ottamaan yhteyttä asukastoimikuntiin. Joukko opiskelijoita saisi pyörät pyörimään paremmin.

Nyt minun oli helpompaa muuttaa pois.

Toas kuvittelee vilun kadonneen, mutta sadat opiskelijat palelevat Tampereen opiskelija-asuntosäätiön asunnoissa. Lue tutkiva uutinen täältä.