Mahdollinen lakko vaikuttaisi myös Tampereen yliopiston toimintaan. Lakko uhkaa tyhjentää luentosalit keskiviikkona 7.3.

Yliopistojen henkilökunta vauhdittaa tes-neuvotteluita jo toisella lakkovaroituksella

Yliopistoihin annettiin tänään jo toinen lakkovaroitus. Palkansaajajärjestöt JUKO, JHL ja Pardia uhkaavat lakolla kuudessa yliopistossa 7. maaliskuuta, jos neuvotteluratkaisuun ei päästä ennen sitä.

Lakkovaroitus koskee Tampereen yliopistoa, Tampereen teknillistä yliopistoa, Aalto-yliopistoa, Hankenia, Taideyliopistoa sekä Vaasan yliopistoa. Näissä yliopistoissa on henkilöstöä yhteensä lähes 8 500. Alan edellinen lakkovaroitus koskee yhden päivän lakkoa Helsingin yliopistossa 28. helmikuuta.

Lakossa työntekijäpuolta hiertävät palkankorotusten taso. Järjestöjen mukaan työnantaja ei halua noudattaa yleistä palkankorotuslinjaa. Riitaa on myös teksteistä eli työehtosopimuksen sisältökysymyksistä.

Yliopistosektori on ollut sopimuksettomassa tilassa helmikuun alusta alkaen. Työriitaa sovitellaan parhaillaan valtakunnansovittelijan toimistossa.

Työnantajapuolta edustava Sivistystyönantajat kertoo tiedotteessaan olevansa erittäin pettynyt uuteen lakkovaroitukseen. ”Nyt pitäisi pysytä keskustelemaan rakentavasti ratkaisun löytämisestä eikä keskittyä työtaisteluiden laajentamiseen,” tiedotteessa todetaan.