Punaisia päin ajaminen on yleistä Tampereella – vaarallisia risteyksiä myös lasten koulumatkoilla

Tampereen kaupungin tekemän tutkimuksen alustavista tuloksista selviää, että Tampereella on liittymiä, joissa punaisia päin ajetaan pahimmillaan yli 100 kertaa vuorokaudessa.

Tampereen kaupungin syksyllä 2017 tekemän tutkimuksen mukaan punaisia päin ajaminen on yleistä. Tampere on Suomessa ensimmäinen kaupunki, joka ottaa selvää liikennevalojen noudattamisesta.

Eniten punaisia päin ajetaan työmatkaliikenteessä. Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Heljä Aarnikko kertoo, että ajallisesti rikkomukset painottuvat iltapäivien ruuhkatunneille.

– Järkevää syytä punaisia päin ajamiseen ei voi olla, koska aikasäästöstä siinä ei ole kyse, Aarnikko kommentoi.

Vaarallisia risteyksiä voi osua myös lasten koulumatkoille. Aarnikon mukaan esimerkiksi Nekalassa ja Tesomalla vaaranpaikkoja löytyy koulujen lähistöltä.

Tampereen kaupunki kerää yhä tietoa risteyksistä, joissa liikennevaloja ei noudateta.