Painetun kirjan ulkoasu on osa kokonaisvaltaista lukukokemusta. (Kuvaaja: Mari Seppänen)

Painettu kirja puolustaa asemaansa – ”Kirjakaupat nähdään tunnelmallisina ja niiden säilymistä pidetään tärkeänä”

Samalla kun sähköiset kirjat ovat kasvattaneet suosiotaan, myös perinteisten painettujen kirjojen myynti kasvaa.

Kuopion kirjakauppa Rosebudissa työskentelevä Mari Seppänen näkee päivittäin, miten painettu kirja vetää edelleen lukijoita puoleensa.

– Hyvin usein asiakkaat mainitsevat pitävänsä juuri perinteisistä kirjoista. Lisäksi ihmisillä on tapana ihastella kaupan tiloja. Kirjakaupat nähdään tunnelmallisina ja niiden säilymistä pidetään tärkeänä asiana, Seppänen kertoo.

Viime vuonna sähköisten kirjojen suosio löi räjähdysmäisesti läpi. Suomen kustannusyhdistyksen tilastojen mukaan sähköisten kirjojen myynti kasvoi vuodessa 59 prosenttia. Älylaitteet varastavat aikaa jokaisella elämän osa-alueella: opiskellessa, töissä ja vapaa-ajalla.

Nyt tilanteessa on havaittavissa muutos. Kirjakauppaliiton tilastot kertovat, että myös painetun kirjan myynti kasvoi viime vuoden aikana lähes viisi prosenttia.

Mikä painetussa kirjassa viehättää?

Seppänen huomauttaa myös, että kirjojen ulkoasuun panostetaan paljon. Ihmisillä on tapana arvostaa esteettisyyttä, ja ulkomuoto vaikuttaa kirjan hankintaan. Sähköistä kirjaa lukiessa edessä on vain älylaite.

– Ihmiset tuntuvat olevan kiintyneitä esineisiin. Se, miltä kirja tuntuu kädessä, näyttää ja jopa tuoksuu, on osa lukemisen kokemusta, Seppänen kuvailee.

Seppäsen mukaan lukeminen on tehokas keino rauhoittua ja harjoittaa keskittymistä. Ihmiset kaipaavat arkeensa jotain pysyvää ja konkreettista nopeasti muuttuvan median vastapainoksi.

Painetun kirjan tulevaisuus

Seppänen ei näe sähköisten kirjojen olevan uhka painetuille kirjoille. Hän epäilee, että vuosien takainen kirjojen myynnin lasku johtui pitkälti internetin ja sosiaalisen median tarjoaman sisällön lisääntymisestä. Nyt ihmiset kaipaavat irtaantumista nopeatahtisesta mediasta ja palaavat takaisin kirjojen pariin.

Myös Seppänen on kuullut puhetta painetun kirjan tarpeettomuudesta teknologian aikakaudella. Lähes kaikki omistavat jonkin älylaitteen, ja monet kirjat julkaistaan myös sähköisessä muodossa. Seppänen ei kuitenkaan usko puheisiin perinteisen kirjan katoamisesta, sillä osa kuluttajista valitsee tietoisesti painetun kirjan sähköisen sijaan.

– Onhan meillä vieläkin televisio ja radio, vaikka niidenkin uskottiin muuttuvan tarpeettomiksi, Seppänen huomauttaa.