Radio Moreenin sähkeet 14.2.2018 klo 15

Uuden lukiolain luonnos sisältää kirjauksen, joka velvoittaa lukioita yhteistyöhön korkeakoulujen kanssa. Akava ja Suomen lukiolaisten liitto pitävät kirjausta kannattavana, mutta ovat huolissaan sen toteutumisesta. Lukiolaisten liiton puheenjohtaja Alvar Euron mukaan korkeakouluyhteistyö voi parantaa lukiolaisten valmiuksia alanvalintaan ja lisätä opiskelumotivaatiota. Nykyinen yhteistyö on keskittynyt korkeakoulupaikkakunnille ja yksittäisten opettajien henkilökohtaisiin verkostoihin.

***

Tamperelaisen aasialaisravintolan norovirusepidemian aiheuttajan tyypistä on saatu lisätietoa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen viruslaboratorion mukaan virustyyppi on harvinainen ruokamyrkytyksen aiheuttaja. Tampereen alueella sijaitsevassa ravintolassa sushia lounastaneet asiakkaat sairastuivat vastatautiin tammikuussa. Kaikki 34 sairastunutta asiakasta, työntekijä ja 5 sekundaarisesti sairastunutta ovat toipuneet taudistaan. Sama virustyyppi aiheutti epidemian Tampereella ja Oulussa vuonna 2014.

***

Tampereen Messu- ja urheilukeskuskessa tänään järjestettävässä Rekrytorissa on tarjolla yli 10 000 työpaikkaa. Tapahtuma on Suomen suurin rekrytointi- ja koulutustapahtuma, joka tarjoaa työpaikkoja eri puolilta Suomea sekä tietoa opiskelumahdollisuuksista. Tilaisuuden avaa Tampereen pormestari Lauri Lyly. Tampereen kaupungilta mukana ovat TampereRekry, työllisyyspalvelut ja Tredu. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

***

S-ryhmä kokeilee konenäön ja robottien käyttöä myymälöissään. Kokeilun tarkoitus on varmistaa, että hyllyistä löytyisi aina varmasti tavaraa. Konenäkö ja robotit tekisivät työtä, jota tällä hetkellä ei myymälässä pystytä koko ajan tekemään. Työtehtäviä ovat esimerkiksi tavaratilanteen reaaliaikainen seuraaminen. Hervannan S-Marketissa on kokeiltu kamerateknologioita. Kaupan kattoon tulee pian kiskoilla liikkuva kamera.

***

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin henkilökohtainen asianajaja on maksanut omista rahoistaan 130 000 dollaria aikuisviihdetähdelle. Nainen on aiemmin sanonut, että hänellä oli suhde Trumpin kanssa vuonna 2006. Asianajaja Michael Cohen kiistää New York Timesille lähetetyssä tiedotteessaan summan liittymisen Trumpiin. Wall Street Journal kertoi tammikuussa, että Cohen maksoi aikuisviihdetähdelle hiljentääkseen tämän suhteesta. Independentin mukaan Cohen on kiistänyt asian.