Radio Moreenin sähkeet 13.2.2018 klo 17

Tampereen yliopistolla järjestettiin tänään Kuinka media puhuu pakolaisuudesta? -paneelikeskustelu. Paneelissa keskustelijoina oli muun muassa maahanmuuttotaustaisia toimittajia. Tarkoituksena oli tuoda esiin näkökulmia, jotka tavallisesti jäävät mediassa huomiotta. Keskustelua oli seuraamassa muutama kymmenen kuuntelijaa.

***

Tampereen raitiotien läntinen osuus tullaan linjaamaan Sepänkadun ja Hiedanrannan välillä Silta-vaihtoehdon mukaisesti. Vaihdoehdossa raitiotie ylittää sillalla Paasikiventien kohti Hiedanrantaa ja Lentävänniemeä. Tampereen kaupunginhallitus päätti asiasta eilen. Silta-vaihtoehto oli edullisin. Rata on tarkoitus rakentaa vuosien 2021 ja 2024 välillä.

***

Helsingin käräjäoikeudessa käsiteltiin tänään Helsingin Sanomien toimittajan kotiin tehdyn kotietsinnän laillisuutta. Kotietsintä suoritettiin hätäpuhelun perusteella, jossa toimittaja oli poliisin mukaan ilmoittanut olevansa toinen Viestikoekeskus-artikkelin kirjoittajista. Artikkeli julkaistiin Helsingin Sanomissa 16. helmikuuta ja siinä oli käytetty salaisia asiakirjoja. Poliisin mukaan toimittaja oli yrittänyt hävittää todisteita, mikä Krp:n mukaan oikeuttaa kotietsinnän.

***

Kela perii vuoden 2016 opintotukea takaisin yli 45 miljoonaa euroa. Määrä on suurempi, kuin vuonna 2015. Opintotukea peritään takaisin lähes kolmeltakymmeneltä viideltä tuhannelta opiskelijalta. Määrä on yhtä opiskelijaa kohden noin 1300 euroa.

***

Yli 90 prosenttia ensihoitajista kertoo kokevansa työssään uhkailua ja väkivaltatilanteita. Tämä selviää Ensihoitoalan Liiton tekemästä kyselystä. Kyselyn mukaan ensihoitoalan työntekijät saavat tappouhkauksia ja kokevat fyysistä väkivaltaa. Joka neljäs ensihoitaja myös raportoi, että on joutunut pahoinpidellyksi työssään.