Yrityspäivät kiinnostivat opiskelijoita Tampereen teknillisessä yliopistossa.

Kesätyöpaikan voi saada kävelemällä suoraan haastatteluun – ”Yksi vaikeimmista haastatteluista, jossa olen ollut”

Kirjallisen ansioluettelon lähettämisen sijaan yhä useammat työnhakijat esittelevät itsensä suoraan työnantajalle. Näin toimitaan esimerkiksi Särkänniemessä ja Yrityspäivillä.

Rekrytointitapahtumat Tampereella

• Rekrytointitapahtumat ovat yhden tai useamman yrityksen tapahtumia, joissa on mahdollista tutustua yrityksiin, luoda kontakteja ja työllistyä.
  • Tampereella helmikuussa järjestettäviä tapahtumia: 7.–8.2. Yrityspäivät, 14.2. Rekrytori ja 15.2. Loistoduuniin Ratinaan.
  • Kaikille avoimissa haastatteluissa kaikki hakijat haastatellaan, mutta osa yrityksistä vaatii määräaikaan mennessä tehdyn sähköisen hakemuksen.

Kesätyönhakijat kohtaavat työnantajia yhä enemmän kasvotusten. Työnantajia on mahdollista tavata muun muassa rekrytointitapahtumissa ja pikahaastatteluissa, joihin pääsevät kaikki halukkaat.

Työ- ja elinkeinopalvelujen rekrytointiasiantuntijan Kari Kimmon mukaan erityisesti rekrytointitapahtumien suosio on kasvanut ja kasvaa vielä lisää.

– Ylipäätänsä työnhakumenetelmät ovat monipuolistuneet viime vuosina, Kimmo sanoo.

Loistoduuniin Ratinaan on yksi esimerkki kevään rekrytointitapahtumista. Keväällä Tampereella avautuva kauppakeskus Ratina järjestää 15. helmikuuta Tampere-talolla tapahtuman, jossa työnhakijat pääsevät esittelemään itsensä ja tekemään työhakemuksia yli 30 työnantajalle.

Työnhaun speed dating ei sovi kaikille

Toinen suosiotaan kasvattava rekrytoinnin tapa on kaikille avoimet haastattelut, joissa jokainen hakija haastatellaan pikaisesti. Pirkanmaan Osuuskauppa haastattelee tänä keväänä kaikki kesätyöhakemuksen ajoissa lähettäneet 18-vuotiaat. Särkänniemi haastattelee paikalle tulleet hakijat saapumisjärjestyksessä kolmena peräkkäisenä päivänä 22.–24. helmikuuta.

20-vuotias Jenni Laine kertoo odottaneensa keväällä 2016 vuoroaan Särkänniemen työhaastatteluun useita tunteja. Laine ei saanut hakemaansa paikkaa eikä lähtisi kokeilemaan uudestaan.

– Haastattelusta jäi päällimmäisenä mieleen se, etten ehtinyt kertoa itsestäni juuri mitään ja aika tuntui loppuvan kesken. Se oli ehkä yksi vaikeimmista haastatteluista, jossa olen ollut, Laine kertoo.

Kimmo arvioi kasvokkain tapahtuvien työnhakutilanteiden toimivuuden riippuvan paljon hakijasta: toisille ne sopivat ja toiset tarvitsevat erilaisia rekrytoinnin väyliä.

Kokemattomuuden kierre on tuttu monelle ensimmäistä työpaikkaa hakevalle: tyhjällä ansioluettelolla ei saa töitä tai edes kutsuja haastatteluihin, eikä ilman töitä saa täydennystä ansioluetteloon.

– On hyvä, että kaikki saavat mahdollisuuden päästä haastatteluun, mutta kun haastatteluun otetaan satoja ihmisiä, on todella vaikea erottua joukosta, Laine sanoo.