Radio Moreenin sähkeet 8.2.2018 klo 17

Sadat ihmiset marssivat ulos puoliltapäivin Tampereen yliopistosta. Ulosmarssiin osallistui henkilökunnan jäseniä ja opiskelijoita, jotka vastustavat luonnosta uuden yliopiston johtosäännöksi. Siinä päätösvalta siirtyisi yliopiston ulkopuolelle. Säännöstä vastaan on kerätty myös adressi, jonka on allekirjoittanut yli kolmetuhatta ihmistä.

***

Suomen suurimpien kaupunkien kaupunginjohtajat kokoontuvat tänään Tampereella. Tapaamisessa on tarkoitus keskustella muun muassa sote- ja maakuntauudistuksen merkityksestä kaupunkien kasvulle ja investointikyvylle, Aamulehti kertoo. Pormestarit Lauri Lyly ja Jan Vapaavuori pitävät tiedotustilaisuuden kokouksessa käsitellyistä asioista Tampereen raatihuoneella tunnin kuluttua.

***

Suuri määrä suomalaisia virkamiehiä jää eläkkeelle lähivuosina Euroopan unionin toimielimistä. Uhkana on, että tämän seurauksena ymmärrys Suomen asioista vähenee unionin päätöksenteossa. Suomalaisia korkeakouluopiskelijoita houkutellaan EU-uralle. Parhaillaan haetaan avustajia ensi vuoden puheenjohtajakaudelle. Tampereella järjestetään infotilaisuus aiheesta huomenna perjantaina.

***

Espoon piispa Tapio Luoma on saanut eniten ääniä arkkipiispanvaalien ensimmäisellä kierroksella. Vaalit menevät toiselle kierrokselle, koska Luoma ei saanut yli puolia äänistä. Toisella kierroksella Luoma saa vastaansa Porvoon piispan, dosentti Björn Vikströmin. Toinen kierros käydään kolmen viikon päästä. Edellinen arkkipiispa Kari Mäkinen jää eläkkeelle kesäkuun alussa.

***

Tampereella, Kangasalla, Nokialla ja Ylöjärvellä otetaan tänään käyttöön uusi nettisivu, jossa voi seurata reaaliajassa kirjastoautojen liikkeitä. Sivustolta voi tarkistaa myös kirjastoautojen pysäkit, aikataulut ja mahdolliset reittimuutokset. Myöhemmin keväällä julkaistaan mobiilisovellus, joka toimii samalla periaatteella. Kirjastoautojen aikataulut löytyvät osoitteesta kirjastoauto.tampere.fi.