Radio Moreenin sähkeet 8.2.2018 klo 16

Tuhansien ylioppilaskokelaiden henkilötietoja on vuotanut internetiin. Asia koskee yli seitsemäätuhatta viittäsataa kokelasta. Vuoto tapahtui verkkosivuyhtiön palvelimella olleen tietosuojapuutteen takia. Tietovuoto koskee niitä, jotka ovat tilanneet vuosina 2012–2016 ylioppilaslautakunnalta tutkintotodistusjäljennöksiä sähköisesti. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

***

Sadat ihmiset marssivat ulos puoliltapäivin Tampereen yliopistosta. Ulosmarssiin osallistui henkilökunnan jäseniä ja opiskelijoita, jotka vastustavat luonnosta uuden yliopiston johtosäännöksi. Siinä päätösvalta siirtyisi yliopiston ulkopuolelle. Säännöstä vastaan on kerätty myös adressi, jonka on allekirjoittanut yli kolmetuhatta ihmistä.

***

Tampereen yliopiston itsehallinnon turvaamisesta on jätetty kaksi kirjallista kysymystä eduskunnan puhemiehelle. Sekä vasemmistoliiton että vihreiden kansanedustajien huolena on se, että uuden johtosäännöksen vuoksi yliopiston itsehallinto voisi heiketä. Molemmissa kirjallisissa kysymyksissä kysytään sitä, onko säätiöyliopiston siirtymäkauden hallitus toiminut perustuslain mukaisesti johtosääntöluonnosta valmistellessaan.

***

Ylen kannatusmittauksen mukaan Kokoomus jatkaa Suomen suurimpana puolueena. Kokoomusta kannattaa noin kaksikymmentä prosenttia kyselyyn vastanneista. SDP nousi mittauksessa Keskustan ohi ja on nyt toiseksi suosituin puolue. Kannatusmittauksen mukaan sekä SDP että Perussuomalaiset nostivat kannatustaan, mutta Keskustan suosio laski.

***

Espoon piispa Tapio Luoma on saanut eniten ääniä arkkipiispanvaalien ensimmäisellä kierroksella. Vaalit menevät toiselle kierrokselle, koska Luoma ei saanut yli puolia äänistä. Toisella kierroksella Luoma saa vastaansa Porvoon piispan, dosentti Björn Vikströmin. Toinen kierros käydään kolmen viikon päästä. Edellinen arkkipiispa Kari Mäkinen jää eläkkeelle kesäkuun alussa.