Hämeensillan remontin ajan ajoneuvoliikenteen käytössä on ainoastaan yksi kaista molempiin suuntiin.

Hämeensillan kauan odotettu remontti on alkanut – ”Liikenteen hankaluuden hyväksyy, kun lopputulos on hyvä”

Hämeensillan remontti on alkanut tämän viikon maanantaina. Tamperelaiset suhtautuvat pääosin ymmärtäväisesti remonttiin ja Hämeenkadun uusiin liikennejärjestelyihin.

Remontti on käynnissä kolmatta päivää, ja uudet liikennejärjestelyt näyttävät toimivan sujuvasti. Kello on kymmenen keskiviikkoaamuna, ja kaivinkoneet raapivat Hämeensillan pintaa. Jalankulkijat kävelevät töihinsä sillan molemmilta puolilta. Keskellä siltaa ajaa busseja ja takseja.

Sillan yli koiraansa ulkoiluttavaa Esa Fabrinia muuttuneet liikennejärjestelyt eivät haittaa.

– Väliaikaisen liikenteen hankaluuden kyllä hyväksyy, kun lopputulos on hyvä.

Remontin ensimmäisellä viikolla itse Hämeensiltaa ei vielä kunnosteta, vaan sille tehdään remontin vaatimia väliaikaisia liikennejärjestelyitä ja niihin liittyviä töitä. Liikenne on siirretty tällä hetkellä kokonaan sillan eteläpuolelle. Pohjoinen puoli on rauhoitettu työmaan käyttöön.

Jalankulkijat pääsevät liikkumaan Hämeensillan yli koko remontin ajan.

Tällä hetkellä käynnissä oleva, remonttia valmisteleva työvaihe kestää noin kaksi viikkoa. Tämän jälkeen siltaa aletaan purkamaan ja rakentamaan uudestaan.

Yksityisautoilua kielloista huolimatta

Yksityisautoilu kiellettiin kokonaan Hämeenkadulla remontin alkamispäivästä maanantaista lähtien. Hämeenkatu on rauhoitettu pelkästään kevyen ja julkisen liikenteen käyttöön.

Kiellosta huolimatta yksityisautoja näkyi Hämeenkadulla vielä alkuviikosta. Tampereen kaupungin rakennuttamispäällikön Petri Kantolan mukaan autoja on eksynyt Hämeensillalle liikennettä ohjaavista liikennemerkeistä huolimatta joko tahallisesti tai vahingossa. Niin häiritsevästä määrästä ei ole kuitenkaan ollut kyse, että autoilu olisi häirinnyt tietöitä.

– Se on sitten poliisien asia, jos he haluavat siihen puuttua. Meillä ei ole ollut vielä tarvetta ilmoittaa asiasta eteenpäin.

Huhtikuussa jalankulkijoiden käyttöön avautuu vielä kosken yli menevä puinen silta, jota saa käyttää kulkuväylänä Hämeensillan lisäksi.

Sillan remontti tulee tarpeeseen

Hämeensilta remontoidaan, koska sen kunto paljastui huonoksi vuonna 2015 tehdyssä tarkastuksessa. Siltaan päätettiin tehdä kerralla suurempi remontti tulevan raitiovaunun takia.

Hämeensilta

• Tampereen keskustassa sijaitseva silta, joka ylittää Tammerkosken.
  • Kaupungin pääväylä Hämeenkatu kulkee sillan kautta.
  • Avattiin liikenteelle ensimmäistä kertaa vuonna 1929.
  • Sillan kaiteita koristaa yhteensä neljä Wäinö Aaltosen veistosta.
  • Pituudeltaan 68 metriä ja leveydeltään 29 metriä.
  • Nyt tehtävällä remontilla saadaan sillalle 100 vuotta lisää käyttöikää.

Siltaurakka valmistuu syksyllä 2019. Tämän jälkeen vuorossa on vielä raitiotien ja sillan pintarakenteiden rakentaminen. Hämeensillan remontin pitäisi kokonaisuudessaan olla valmis viimeistään kesällä 2021.

Raitiovaunu tuo muutoksia Tampereelle

Moreenimedian katugallupiin haastatellut tamperelaiset ymmärtävät remontin tarpeellisuuden ja ovat valmiita sopeutumaan sen tuomiin muutoksiin.

Keskiviikkoaamuna Koskipuiston pysäkillä bussia odottaneen Meri Punkarin mielestä sillan kunnostaminen on ainoastaan hyvä asia. Hän kertoo kannattavansa ratikkaa ja kaikkia uudistuksia. Hämeensillan remontti hankaloittaa Punkarin autolla liikkumista keskustassa, mutta se ei ole hänelle ongelma. Hänen mukaansa Hämeenkadun voi tarvittaessa helposti kiertää.

– Tähän täytyy nyt suhtautua sillä tavalla, että tämä kestää hetken aikaa ja sitten kaupunki on parempi taas.

Tamperelainen Meri Punkari suhtautuu Hämeensillan remonttiin positiivisesti.