Radio Moreenin sähkeet 7.2.2018 klo 16

Tampereen yliopiston kollegion mukaan yliopiston siirtymäkauden hallituksen johto- ja vaalisääntöluonnos on lain vastainen ja loukkaa yliopiston itsehallintoa. Esimerkiksi uuden yliopiston hallituksen valintatapa on kollegion mukaan selkeästi yliopistolain vastainen. Tampereen yliopiston kollegio koostuu 45 jäsenestä, jotka edustavat professoreita, opiskelijoita ja muuta yliopiston henkilökuntaa.

***

Tampereen yliopiston rehtori Liisa Laakso syyttää opetus- ja kulttuuriministeriötä uhkaavasta käytöksestä, kertoo Helsingin Sanomat. Laakson mukaan ministeriö käytännössä pakotti Tampereen yliopiston johdon hyväksymään uuden hallituksen. Laakso väittää, että ministeriö uhkaili vaikeuksilla rahoitusneuvotteluissa, jos Tampereen yliopisto ei hyväksy siirtymäkauden hallitusta. Opetus- ja kulttuuriministeriö kiistää uhkailuväitteet.

***

Tänään 7.2. Tampereen yliopistolla järjestettävät yrityspäivät ovat suuremmat kuin koskaan. Yrityksiä ja muita näytteilleasettajia on tänä vuonna noin 150. Viime vuonna mukana oli vähän yli 130 yritystä. Yrityspäivät on verkostoitumis- ja rekrytointitapahtuma korkeakouluopiskelijoille. Huomenna 8.2. yrityspäivät järjestetään Tampereen teknillisellä yliopistolla. Aiheesta lisää uutisten jälkeen.

***

Helsingin pörssissä kaupankäynti lähti pieneen nousuun keskiviikkoaamuna 7.2. Tiistaina 6.2. Helsingin pörssi laski hieman yli kaksi prosenttia. Taustalla on Yhdysvalloissa maanantaina 5.2. tapahtunut pörssiromahdus, jossa osakkeet laskivat voimakkaasti. New Yorkin pörssiheilahduksen taustalla ovat eri arvioiden mukaan olleet pelot inflaation kiihtymisestä.

***

Tällä viikolla 5.-11.2. on käynnissä Minä luen sinulle -kampanjaviikko. Viikon aikana suomea opiskelevat maahanmuuttajat pitävät lukuhetkiä vanhuksille ja kehitysvammaisille ihmisille eri puolilla Suomea. Tampereella kampanjassa ovat mukana muun muassa Tampereen ensi- ja turvakotiyhdistys sekä Tampereen naisyhdistys. Lukuhetkissä luetaan selkokielisiä kirjoja ja tekstejä. Kampanjan järjestävät Kehitysvammaliiton Selkokeskus ja Vanhus- sekä lähimmäispalvelun liitto.