Radio Moreenin sähkeet 7.2.2018 klo 15

Tampereen yliopiston rehtori Liisa Laakso syyttää opetus- ja kulttuuriministeriötä uhkaavasta käytöksestä, kertoo Helsingin Sanomat. Laakson mukaan ministeriö käytännössä pakotti Tampereen yliopiston johdon hyväksymään uuden hallituksen. Laakso väittää, että ministeriö uhkaili vaikeuksilla rahoitusneuvotteluissa, jos Tampereen yliopisto ei hyväksy siirtymäkauden hallitusta. Opetus- ja kulttuuriministeriö kiistää uhkailuväitteet.

***

Vesijohtovesi saattaa samentua tilapäisesti Tampereella 7.2. alkaen. Ongelmat koskevat lähinnä keskustan, Hervannan ja Itä-Tampereen alueita. Veden samentuminen johtuu Kaupinojan uusitun pintavesilaitoksen koeajoista, jotka jatkuvat helmikuun ajan. Sameus poistuu juoksuttamalla vettä hanasta.

***

Suomalaisista kolme neljäsosaa kuuntelee radiota päivittäin. Tulokset selviävät Finnpanelin 7.2. julkaisemasta tutkimuksesta. Radion kuunnelluin hetki on arkiaamuisin kello 8, jolloin radiota kuuntelee keskimäärin reilu miljoona kuulijaa. Edellisvuosien tapaan kuunnelluin radiokanava on Yle Radio Suomi. Toiseksi kuunnelluin kanava on Radio Nova ja kolmanneksi Yle Radio 1.

***

Turun puukkoiskun tekijä toimi viime elokuisessa joukkopuukotuksessa yksin, selviää Keskusrikospoliisin esitutkinnan tuloksista. Epäilty ei kuulunut terroristijärjestöön, mutta hänen puhelimestaan on löytynyt valokuvia ja videoita Isis-terrorijärjestöstä. Marokkolaista puukottajaa epäillään kahdesta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä murhasta ja kahdeksasta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä murhan yrityksestä. KRP on saanut tutkinnan valmiiksi, ja se siirtyy syyteharkintaan.

***

Saksassa on tänään 7.2. päästy sopuun hallitusneuvotteluissa. Hallituksen muodostavat Saksan kristillisdemokraatit, sosiaalidemokraatit ja Baijerin kristillissosialistit. Neuvotteluiden perusteella kristillisdemokraateille menisi ainakin liittokanslerin ja puolustusministerin paikat, eli käytännössä Angela Merkel jatkaisi liittokanslerina neljännelle kaudelle. Saksassa ei ole ollut pysyvää hallitusta sitten viime syyskuussa pidettyjen liittopäivävaalien jälkeen.