Moreenimedia vieraili keskiviikkona Tampereen keskustan parkkihalleissa.

Parkkitila kasvaa Tampereen keskustassa lähitulevaisuudessa – Kunkun parkin urakoitsijaksi valittiin kaupungin tytäryhtiö

Tamperelainen Finnpark voitti tarjouskilpailun kansainvälisen Q-Park Finlandin vetäydyttyä.

Tampereen kaupunki on valinnut Finnpark Oy:n maanalaisen pysäköintiluola Kunkun parkin suunnittelijaksi ja urakoijaksi. Kunkun parkki on Tampereen keskustan länsipuolelle suunniteltu pysäköintilaitos. Parkkihalli on määrä rakentaa kahdessa vaiheessa ja se on laajuudeltaan vähintään 1277 autopaikkaa.

Tampereen kaupungin omistaman Finnparkin toimitusjohtaja Antti Marttila uskoo, että parkkipaikkojen tarve kasvaa myös tulevaisuudessa.

– Kaupungin tavoitteena on parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa sekä edistää kestävää liikkumista, mutta se ei sulje pois yksityisautoilua.

Urakoitsija hoitaa rahoituksen

Finnparkin tarjouksen mukaisen urakan arvo on noin 85 miljoonaa euroa. Tarjouskilpailussa mukana oli myös kansainvälinen Q-Park Finland Oy, mutta lopulta tarjouksen jätti vain Finnpark. Q-Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius kommentoi neuvotteluista poisjäämisen johtuvan hankkeen epäselvyyksistä.

– Yksityisen rahoituksen saaminen tarvitsee tarkat aikataulut ja tavoitteet. On vaikea tehdä lupauksia, jotka eivät ole konkretisoitumassa vuosiin.

Tampereen kaupungin tavoitteena on, ettei uuden pysäköintilaitoksen rakentamisesta synny kaupungille suoria kuluja. Tampereella vihreät ja vasemmistoliitto ovat suhtautuneet hankkeeseen aiemmin epäillen. Kaupunginvaltuutettu Mikko Aaltonen (vas.) totesi nyt hankkeen olevan mahdollisuuksien rajoissa, jos Finnpark hoitaa rahoituksen.

FAKTA

Finnpark Oy

  • Yritys on perustettu vuonna 1970 (Tampereen Pysäköintitalo Oy).
    Päätoimialat ovat pysäköinti ja kiinteistöliiketoiminta.
  • Yrityksellä on 28 operointikohdetta.
  • Yhteensä yli 15 000 autopaikkaa.
  • Liikevaihto vuonna 2016 oli 22,7 miljoonaa euroa.
  • Yrityksellä on 48 työntekijää.

– Olisi kummallista, jos parkkihallia lähdettäisiin tekemään kaupungin taseeseen, kun samaan aikaan puhutaan isoista säästösuunnitelmista.

Parkkipaikkojen tarpeeseen on monia ratkaisuja

Tampereen visiossa Kunkun parkin tavoitteena on luoda jalankulkijoille ja pyöräilijöille viihtyisämpi ja sujuvampi ympäristö liikkumiseen siirtämällä pysäköinti maan alle. Tampereen vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Jaakko Stenhäll ei koe hanketta erityisen tarpeelliseksi. Hänen mukaansa pysäköinti pystytään järjestämään muullakin tavalla, kuten maanpäällisillä pysäköintihalleilla ja panostamalla liityntäpysäköintiin ja joukkoliikenteeseen.

Kunkun parkin rakentaminen edellyttää Näsikallion eritasoliittymän toteuttamista Rantaväylän tunnelista. Sekä Kunkun parkin että eritasoliittymän asemakaavoitus on käynnissä.

Stenhällin mukaan keskeinen ongelma, että nykyisessä muodossa Näsikallion eritasohanke maksaisi noin 40–50 miljoonaa.

– Näsikallion liittymästä hyötyisi parkkilaitos. Hyödyt kaupungille jäisivät rajallisiksi.

Huhtikuussa 2018 Ratinan kauppakeskuksen yhteydessä avataan uusi 1200 paikkainen parkkihalli P-Ratina. Kunkun parkista taas suunnitellaan noin 1300 paikkaista. Ennen näiden valmistumista Hämpin parkki on Tampereen keskustan suurin parkkihalli. Se tarjoaa paikan 972 autolle. Keskiviikkona iltapäivällä niistä tyhjinä oli 120 paikkaa.

Koskikeskuksen parkkihallissa on aamupäivällä tilaa.