Juho Korpelan kolumni: Olisin aloittanut nuuskaamisen teininä, jos nuuskan ostaminen olisi ollut yhtä helppoa kuin nyt

Vaatii pari klikkausta ja hyväksynnän ryhmään, jotta minulla on mahdollisuus tilata nuuskaa. Kotiinkuljetuskin näyttäisi onnistuvan. Nuuskaharrastuksen aloittaminen näyttäisi olevan todella helppoa.

Nuuskan myynti, luovutus ja lahjoitus on Suomessa laitonta. Kielloista huolimatta nuuskabisnes on arkipäivää. Tampereen nuuskan myymiseen ja ostamiseen tarkoitetuissa Facebook-ryhmissä on jäseniä keskiverron suomalaisen kaupungin verran, 15 000.

Keskiverto nuuskaryhmäläinen on nuori ammattikoulussa opiskeleva mies. Tästä ryhmästä nuuskaa käyttää THL:n tuoreen Kouluterveyskyselyn mukaan 16,7 prosenttia. Yläasteikäisistä 4,5 prosenttia nuuskaa päivittäin.

Löydän nuuskaryhmien jäsenten joukosta myös omia yliopistokavereitani. He kuvaavat tilaamista todella helpoksi, nuuskaa saa aina kun haluaa.

Nuuskaryhmistä löytyy paljon myös urheilijoita ja varusmiehiä. Tyttöystävää nuuskakauppoja tehdessä voi olla vaikea löytää, naisia ei siellä näy. Myyjät ottavat kymmenen nuuskarasian pakkauksesta tuottoa keskimäärin kymmenen euroa. Kaupanteolla voi saada mukavan elintasoboostin opiskelijaelämään. Tiedänkin ihmisiä, jotka eivät itse nikotiinituotteita käytä, mutta jälleenmyyvät nuuskaa eteenpäin.

Myyjät eivät näytä pelkäävän kiinni jäämistä, sillä moni tekee laitonta kauppaa omalla nimellään. Enemmistö myyjistä on kuitenkin anonyymeja. Osa ryhmistä kieltää kuvauksessaan ryhmän jäsenyyden alle 18-vuotiailta, mutta löydän lyhyen tarkastelun jälkeen useita alaikäisiä.

Erilaisia päihteitä on kaupattu aina salaa, mutta 2010-luvulla laiton kauppa on helpompaa ja julkisempaa kuin koskaan ennen. Helppoa pitäisi olla myös viranomaisten toiminta. Ei tarvitse olla hääppöinen salapoliisi selvittääkseen isojen nuuskadiilereiden henkilöllisyydet. Tällä hetkellä pelkoa kiinni jäämisestä ei tunnu olevan, eikä poliisilla tai tullilla näytä löytyvän haluja pysäyttää tai rajoittaa mustan pörssin toimintaa. Vain valvontaa lisäämällä voidaan nuuskakauppaa vähentää.

”Nuuskaa huomenna hakemaan taas nuuskuttajille. Ollut pieni Paussi, mutta nuuskan myynti jatkuu. Tällä kertaa chäässiä käteen jos haluaa tuotetta. Mukaan mahtuu vielä toiset tusina. Huomenna takas noin 22-23.00. Laita yv jos kiinnostaa ja mahtuu vielä joitakin tilauksia mukaan.”