Kolmos- ja nelosoluen eroa ei silmällä huomaa, mutta markkinoille uudella lailla on mullistava vaikutus.

Siirtymäajan puute yllätti panimot

Uusi alkoholilaki astui voimaan nopealla aikataululla. Nelosolut saapui ruokakauppoihin ilman siirtymäaikaa.

Sinebrychoffin viestintäpäällikkö Timo Mikkola kertoo, että lain voimaanastuminen ilman siirtymäaikaa pääsi yllättämään.

Presidentti Sauli Niinistö vahvisti lain 28. joulukuuta. Ruokakaupat saivat alkaa myydä nelosolutta ja muita uuden lain mahdollistamia juomia heti vuoden ensimmäisestä päivästä alkaen.

– Olimme varautuneet siihen, että jonkinlainen siirtymäaika tulee. Nyt sitä ei tullut, joten pistimme tietysti pyörät pyörimään. Lomia ei peruttu, mutta kaikki kykenevät olivat töissä ja ylitöitä tehtiin jonkin verran, Mikkola sanoo.

Mikkolan mukaan uusi alkoholilaki ei kuitenkaan ollut ainoa syy vuodenvaihteen kiireeseen. Suurimman ruuhkan logistiikassa aiheutti samaan aikaan voimaan astunut alkoholiveron korotus. Kaupat ostivat varastot täyteen vanhan alkoholilain mukaisia alkoholijuomia vanhalla verotuksella.

Suuria määriä nelosolutta ja viinapohjaista lonkeroa ei ole vielä kaupoissa nähty. Sinebrychoffin kotimaisista olutbrändeistä Karhu on tällä hetkellä ainoa, jota voi ostaa ruokakaupasta nelosversiona.

– Kaikki meidän brändimme eivät kaupassa välttämättä vahvene. Ei ole missään tapauksessa tarkoitus, että kaikki oluet muuttuisivat vahvemmiksi, Mikkola kertoo.

Mikkolan mukaan suomalaisten juoman oluen keskivahvuus on ennen uutta alkoholilakia ollut 4,57 prosenttia. Luku sisältää niin ruokakaupoista, Alkoista kuin ravintoloistakin ostetut juomat. Sinebrychoffin arvion mukaan keskivahvuus ei nouse merkittävästi, vaikka vahvemman oluen osuus moninkertaistuisi.

– Alkuvuonna on tietysti jonkinlaista piikkiä uutuudenviehätyksen vuoksi, Mikkola toteaa.

Panimoyhtiöiden mukaan vahvempien juomien kysyntä on ollut odotettua. Lain pitkäaikaisten vaikutusten arviointi on vielä hankalaa.

Hartwallin toimitusjohtajan Kalle Järvisen mukaan totuus kysynnästä selviää vasta muutaman kuukauden päästä, kun kilpailutilanne tasoittuu ja kuluttajat tottuvat tarjontaan.

– Miedommat oluet ovat todennäköisesti nykyisellä verotuksella ne, joissa on suurimmat volyymit.

Millaisiksi nelosoluen hinta on muodostunut ruokakaupoissa? Lue lisää tästä.