Radio Moreenin sähkeet 8.12.2017 klo 15.00

Yksi ihminen menehtyi perjantain vastaisena yönä Pyynikillä riehuneessa tulipalossa. Pirkanmaan pelastuslaitos sai hälytyksen tulipalosta Ammattikoulun kadulla hieman kahden jälkeen. Vanhasta puutalosta pelastettiin kolme henkilöä, joista yksi kuoli. Jälkisammutus- ja raivaustyöt jatkuivat aamuun asti. Asiasta uutisoi Aamulehti.

***

Helsingin poliisi aloittaa esiselvityksen varastetuista Suomen lipuista. Liput vietiin itsenäisyyspäivänä Helsingin Lauttasaaresta. Anarkistien tiedotuskanavalla takku.net-sivustolla on julkaistu Suomi 100-nuotio –niminen video, jolla poltetaan yli 30 Suomen lippua. Poliisi on videosta tietoinen, ja pyrkii selvittämään, ovatko videolla poltetut liput Lauttasaaresta varastettuja lippuja.

***

Suomalaiset puolueet eivät innostu lentoliikenteen rajoittamisesta ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Ympäristöpolitiikan tutkija Annukka Bergin mukaan lentämisen vaikutuksista ilmastoon on vaikea puhua. Esimerkiksi vihreät keskittyisivät mieluummin raideliikenteen kehittämiseen ja ilmastoverotukseen. Vuoteen 2050 mennessä lentoliikenteen arvioidaan kolminkertaistuvan EU:n alueella.

***

Yhdysvallat ja Etelä-Korea järjestävät tähän asti suurimman yhteisen ilmasotaharjoituksen tällä viikolla. Pohjois-Korea on suorittanut tänä vuonna useita onnistuneita ohjuskokeita. Tampereen yliopiston kansainvälisen politiikan tutkija Tapio Juntunen sanoo, että virhetulkinnat, vahingot ja väärinymmärrykset ovat tällä hetkellä suurin riski Korean niemimaan turvallisuustilanteen kannalta. Jännitteiden kasvaessa Juntunen pitää huolestuttavana sitä, ettei Pohjois-Korean ja Yhdysvaltojen sotilasjohdon välillä ole suoraa kommunikaatiokanavaa.

***

Britannia ja EU ovat päässeet brexit-neuvotteluissa sopuun eron keskeisistä ehdoista. Tämän takia neuvotteluissa voidaan nyt edetä toiseen vaiheeseen. Seuraavana aloitetaan kauppaneuvottelut. Niitä EU-eron ehtoja, joista päästiin sovintoon, olivat taloudelliset vastuut, Irlannin raja ja kansalaisten oikeudet. Britannian pääministeri Theresa May kuvaili neuvottelusopua edulliseksi koko Britannialle.