Tampereen yliopiston tutkija Eliisa Vainikan mukaan lukemisen siirtyminen kirjallisuudesta verkkoon on muuttanut lukutapoja. – Sosiaalisessa mediassa lukeminen ei vaadi pitkäjännitteisyyttä.

Suomalaislasten sijoitus lukutaitovertailussa heikentyi – muut maat kirivät ohi

Parhaiten tutkimuksessa menestyivät Venäjä ja Singapore.

Suomen sijoitus kansainvälisessä lasten lukutaitovertailussa on heikentynyt. Suomi sijoittui nyt viidenneksi, kun edellisessä tutkimuksessa kuusi vuotta sitten sijoitus oli toinen. Pirls-tutkimukseen otti osaa 50 maata tai aluetta. Vertailussa arvioitiin neljännen luokan oppilaiden lukutaitoa.

Suomalaislasten lukutaidon kokonaispistemäärä on edelleen samaa luokkaa kuin viisi vuotta aiemmin, mutta muut maat ovat kirineet taidoissaan. Parhaiten tutkimuksessa menestyivät Venäjä ja Singapore.

Tampereen yliopiston tutkijan Eliisa Vainikan mielestä suomalaisten hyvästä lukutaidosta voidaan kiittää Suomen koulujärjestelmää. Lukeminen kuuluu suomalaisiin arvoihin.

– Jo Seitsemässä veljeksessä tavoitteena oli lukemaan oppiminen.

Vainikka kuitenkin pitää poikien vähäistä kiinnostusta lukemiseen huolestuttavana. Myös syrjäytyminen on uhka lukutaidolle.