Radio Moreenin sähkeet 1.12. klo 16

Tampereen kaupunki kehittää kaupunkilaisille sovelluksen, joka kertoo tietoa esimerkiksi liikennevaloista ja rakennustyömaista. Useat yhtäaikaiset rakennustyömaat vaikeuttavat sujuvaa liikennettä. Liikennesovellus Glosa on tällä hetkellä pilottivaiheessa, ja sille etsitään testikäyttäjiä. Sovellus ladataan älypuhelimeen.

***

Viime vuoden korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksessa kävi ilmi, että opiskelijoiden mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet tämän vuosituhannen kuluessa. Kyselyyn vastasi 3000 opiskelijaa, joista 33 koki hyvinvointinsa huonoksi. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöllä oireilun lisääntyminen näkyy psykologin vastaanotolla käyneiden määrän kaksinkertaistumisena ja hoitojonojen pidentymisenä.

***

Tampere-talon läheisyyteen avautuu korttelisauna. Tullin Saunan arvellaan avautuvan ensi vuoden helmi-maaliskuussa. Korttelisauna remontoidaan vanhaan teollisuuskiinteistöön, ja se toteutetaan joukkorahoituksena. Saunayrittäjä Ville Virkin mukaan Tampereelle kaivataan urbaania saunomismahdollisuutta.

***

Itsenäisyyspäivän Linnan juhlien tarjoilut julkistettiin tänään. 100-vuotisjuhlavuosi näkyy Linnan tarjoiluissa: pientä suolaista ja makeaa on kaikista Suomen maakunnista. Tänä vuonna Linnassa on tarjolla muun muassa poro-lapinrieskarullaa, mustamakkara- ja puolukka-cocktailpaloja sekä puolukka-vispipuurokakkua. Vieraita itsenäisyyspäivän vastaanotolle on kutsuttu 1900 ja vastaanotto on tänä vuonna tavallista pidempi.

***

Seurakunta jakaa pipareita jakaa tänä ympäri Suomea joulurauhan toivotukseksi. Piparkakkuja on jaossa yhteensä 134 000. Tapahtuma on lähtenyt liikkeelle pääkaupunkiseudulta seitsemän vuotta sitten. Vuosien saatossa se on laajentunut myös muualle Suomessa. Ensimmäiset piparkakut on saatu jo aamuruuhkassa linja-autoissa, mutta niitä voi edelleen saada kaikilta julkisen liikenteen asemilta.