Kuva: Flickr

Ammattikorkeakouluihin suunnitteilla yhteinen pääsykoe

Hankkeen tavoitteena on luoda käytäntöjä, jotka nopeuttavat opiskelijoiden hakeutumista ammattikorkeakouluihin.

Ammattikorkeakouluihin suunnitellaan yhteistä, digitaalista pääsykoetta. Pääsykoeuudistuksesta uutisoi Keskisuomalainen.

Valtakunnallinen koe on tarkoitus saada käyttöön keväällä 2019. Taustalla on ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke, jota johtaa Metropolia.

Suunnitelman mukaan pääsykoe sisältäisi joillekin aloille omat kysymysosiot. Yhteinen koe korvaisi soveltuvuuskokeet. Kukin ammattikorkeakoulu voisi kuitenkin päättää itse, järjestääkö se erillisen soveltuvuuskokeen. Uudistus mahdollistaa pääsykokeen suoritettavaksi missä tahansa.

Yhteisen valintakokeen avulla opiskelijavalinnat voidaan toteuttaa nykyistä tasavertaisemmin. Yhteinen pääsykoe tuo mitä luultavimmin säästöjä ammattikorkeakouluille.