Radio Moreenin sähkeet 28.11. klo 17

Hiedanrantaan saadaan syötävä puisto. Syötävällä puistolla tarkoitetaan paikkaa, jossa voi kasvaa monivuotisia syötäviä kasveja ja villiyrttejä. Syötävät olisi tarkoitettu ihmisten lisäksi elinympäristön eliöille. Kaupunkilaisia kutsutaan mukaan ideoimaan puistoa. Ensimmäinen työpaja järjestetään 7. joulukuuta Lielahden kartanossa ja se on kaikille avoin. Puiston suunnittelu on osa Kivireki-kaupunkiviljelyhanketta.

***

Tampereen kaupungin keskustan liikennejärjestelyjä ja raitiotien rakentamisesta johtuvia haittoja aletaan selvittämään. Tampereen pormestari Lauri Lyly nimesi työryhmät tänään. Hänen mukaansa asukkaita halutaan nostaa toiminnan keskiöön pormestariohjelman mukaisesti. Raitiotien haittoja kartoittava työryhmä valmistelee esityksensä ja luovuttaa loppuraportin pormestarille maaliskuun loppuun mennessä. Keskustan liikennejärjestelyjä selvittävä työryhmä tekee esityksensä helmikuun loppuun mennessä.

***

Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut väliraportin digitalisaation edistymisestä perusopetuksessa. Raportissa paljastuu, että digitalisaatio etenee alueellisesti tasaisesti, mutta eroja löytyy koulujen, luokkien ja yksilöiden välillä. Oppilaiden tietotekniikkaosaaminen on kohtuullisen hyvää yleisesti käytettävien sovellusten ja ohjelmistojen osalta. Puutteita esiintyy peruskäyttötaidoissa, teknisen osaamisen saralla ja ohjelmoinnissa.

***

Kasvuyritystapahtuma Slush käynnistyy huomenna. Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään tapahtumaan odotetaan yli 20 000 kävijää. Puhujina tapahtumassa ovat muun muassa Yhdysvaltain entinen varapresidentti Al Gore, Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen ja Rovion toimitusjohtaja Kati Levoranta. Kaksipäiväinen tapahtuma järjestetään nyt kymmenettä kertaa. Tapahtuma on loppuunmyyty.

***

Syyrian hallitus osallistuu Genevessä huomenna YK:n välittämiin rauhanneuvotteluihin. Syyrian delegaatio ilmoitti saapuvansa Geneveen huomenna. Kyseessä on neuvotteluiden kahdeksas kierros ja niiden tarkoituksena on saada aikaan sovinto kuusi vuotta kestäneen sodan tiimoilta.