Radio Moreenin sähkeet 23.11. klo 16

Tampereen yhdistyvät korkeakoulut suunnittelevat uutta yhteistä kampusta Hiedanrannan vanhalle tehdasalueelle. Hiedanrantaan ei ole tarkoitus siirtää nykyisiä yksiköitä. Sen sijaan uudella kampuksella opiskelijat ja tutkijat voisivat olla mukana pohtimassa ratkaisuja esimerkiksi kohtuuhintaiseen asumiseen tai älykkääseen liikenteeseen. On mahdollista, että kampuksen tilat sijoitetaan alueella jo olemassa oleviin rakennuksiin.

***

TOAS Trikootalo voitti Pirkanmaan Jätehuollon ja Kiiviso Osuuskunnan järjestämän lajittelukilpailun. Voittajatalo onnistui vähentämään sekajätettä kolmekymmentä prosenttia.  Myös TOAS Mikontalo palkittiin tuntuvan jätemäärän vähentämisestä. Kilpailu-aikaa oli vuosi ja mukana oli kolmenkymmentäkuusi vuokrataloa. Kolmasosa taloista onnistui vähentämään sekajätemääräänsä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Tamperelainen.

***

Naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden joukossa on noussut ennätyssuureksi. Hallitusten jäsenistä naisia on 27 prosenttia. Suurissa pörssiyhtiöissä osuus on 33 prosenttia, ilmenee Keskuskauppakamarin tuoreesta selvityksestä. Naisten osuus hallituspaikoista on kolminkertaistunut reilun kymmenen vuoden aikana. Pörssiyhtiöissä naisia on toimitusjohtajina nyt yhdeksän. Viime vuonna heitä oli viisi.

***

Maailman valosaasteet ovat lisääntyneet erityisesti Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa. Tutkijat ovat keränneet tietoa valosaasteista ympäri maailmaa satelliittien avulla. Vuosien 2012 ja 2016 välillä keinotekoisesti valottunut maan pinta on lisääntynyt vuosittain noin kaksi prosenttia. Tutkijoiden mukaan valosaasteella on vakavia seurauksia kaikille maan asukkaille. Asiasta uutisoi Helsingin Sanomat.

***

Sakea lumipyry on vaikeuttanut liikennettä koko maassa. Tieliikennekeskuksien tietoon ei ole kuitenkaan tullut vakavia liikenneturmia. Tilanne saattaa muuttua iltapäivällä, kun runsaat lumisateet liikkuvat pohjoisemmaksi. Erityisesti Keski-Suomessa, Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla ajokeli on huono.